Is 'mijn' in de zin: ''Mijn neef uit Leiden is cool.'' bijvoeglijke bepaling?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
1.5K

Het beste antwoord

Als je de zin redekundig gaat ontleden, is "Mijn neef uit Leiden" onderwerp. (Bewijs: als je hiervan maakt ‘mijn neven uit Leiden zijn cool’ dan verandert de persoonsvorm van enkelvoud naar meervoud. Daardoor weet je dat het zinsdeel onderwerp is, want onderwerp en persoonsvorm komen overeen in getal.

"Mijn" is hier een bijvoeglijke bepaling bij 'neef'. Een bijvoeglijke bepaling is altijd deel van een ander zinsdeel. Dat zinsdeel is hier onderwerp.

"Een bijvoeglijke bepaling geeft meer informatie over het zelfstandig naamwoord waar het bij hoort. Er wordt bijvoorbeeld een eigenschap of toestand mee aangeduid. Bijvoeglijke bepalingen zijn meestal bijvoeglijke naamwoorden of bezittelijke voornaamwoorden. Ook woordgroepen met van kunnen een bijvoeglijke bepaling zijn. Een bijvoeglijke bepaling is altijd deel van een ander zinsdeel."

Enkele voorbeelden (heb de bijvoeglijke bepalingen in HOOFDLETTERS vermeld)
• De HELE zaal was ontroerd door de PRACHTIGE uitvoering.
•MIJN tante zorgt voor de kat VAN DE BUREN.
Computoon
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, een bezittelijk voornaamwoord. Mijn neef. De neef is van mij.
Dus "mijn" is een bezittelijk voornaamwoord. Of je nou praat over Mijn neef, mijn tas of mijn huis. Het is in al die gevallen een bezittelijk voornaamwoord.

Bijvoeglijke bepaling is meestal onze. Als de zin "Onze neef uit Leiden is cool" geweest zou zijn, zou het WEL een bijvoeglijke bepaling zijn. Je kan dan namelijk vragen "Welke neef" antwoord "onze". Het antwoord "mijn" zou daar niet bij kloppen.

In deze zin is "Mijn" dus een bezittelijk voornaamwoord. De neef is van mij.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik bedoel dan uiteraard niet dat een bijvoeglijke bepaling altijd "onze" is. In deze zin zou het meestal "onze" zijn.

Bij een zin als "De coole neef woont in Leiden" zou de bijvoeglijke bepaling "coole" zijn. Wat voor neef? Een coole.

Je stelt bij een bijvoeglijke bepaling altijd de vraag "Wat voor/Welke ..."
Met op de ... het zelfstandig naamwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nog even voor je opgezocht, en zoals ik al dacht. Onze wel dus. ;) zie: http://www.cambiumned.nl/bijvoeglijkebepaling.htm