Is I've to go grammatical correct?

Ik weet dat bijvoorbeeld "I've got to go" goed is, maar vrienden van mij gebruiken ook:
-I've to go
-We've to go home
-etc.
En ik heb het idee dat dat fout is. Klopt dat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
2.4K

Het beste antwoord

Have got;
In de spreektaal hoor je ook wel; I'have got (of I've got) inplaats van I have (I've).
Have got is hier één werkwoord, ook al schrijf je het in twee woorden.
Het is een beetje als bij ons bijv. 'Zij viel drie kilo af. Viel en af zijn hier samen ook maar één werkwoord nl. 'afvallen'.

Je kan have got gebruiken als je wilt aangeven dat iemand iets bezit. Dit kan een voorwerp zijn, een eigenschap, een relatie of een ziekte.
I have a brother of I've got a brother.
Je gebruikt have got alleen in informeel Engels en alleen in de Present Simple (onvoltooid tegenwoordige tijd). In andere gevallen komt het niet voor.
I've got a great idea. ( I'm having a great idea)

Have to;
Een andere vorm is 'have to'. Ook dit moet je zien als één werkwoord.
Have to geeft een verplichting aan en lijkt een beetje op must.
Must geeft aan dat je zelf vindt dat iets moet bijv; 'I must go now'.
Have to is definitiever, het moet absoluut! Je gebruikt het als er een invloed van buitenaf is ; je hebt bijv. iets afgesproken of er is een regel of een wet.
'I have to go now'.

Have got to;
Is hetzelfde als 'have to', maar informeler.
I have to see her tomorrow of I've got to see her tomorrow.
I have to go of I've got to go.

Het kan dus allebei in de gewone omgangstaal. Alleen in een grammaticaal correct schrijven wordt het formele 'have to' gebruikt.
amc
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja, dit gewoon goed. Als je het helemaal uitschrijft krijg je namelijk I have to go. Dit is gewoon goed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt!, alleen lijkt het zo raar..
Antoni
11 jaar geleden
"To have to" betekent "moeten". "I have to go" en "I've to go" betekent dus "ik moet gaan". Ik begrijp niet wat er raar aan is.