Wat is het verschil tussen de definitie "gefascineerd en gëintrigeerd"

Eb wat is de definitie van beide termen?
Ik heb het proberen op te zoeken. Maar nergens vindt ik een duidelijk verschil.
Wie kan mij helpen door dit goed uitleggen? (:

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
25.7K

Antwoorden (4)

Je bedoelt het verschil tussen gefascineerd en geintrigeerd. Dat zijn synomiemen, net als kwaad en boos. Ze zeggen eigenlijk hetzelfde.

http://www.woorden.org/
Fascineren: alle aandacht en belangstelling oproepen
Voorbeeld: `Het schouwspel fascineerde mij mateloos.`
Synoniemen: boeien, intrigeren (1)

Intrigeren: bijzonder interesseren
Voorbeeld: `Die onopgeloste zaak blijft de politie intrigeren.`
Synoniemen: boeien, fascineren

Toegevoegd na 3 minuten:
Het is wel zo dat Van Dale ook nog een andere betekenis hangt aan intrigeren:

in·tri·ge·ren (werkwoord; intrigeerde, heeft geïntrigeerd)
1 op slinkse wijze te werk gaan; konkelen
2 nieuwsgierig maken

Dat kan het wel lastig maken maar als je het hebt over het verschil tussen fascineren en intrigeren heb je het niet over konkelen. Wel kun je het hebben over nieuwsgierig maken: wat hij mij vertelde intrigeerde mij (maakt mij nieuwsgierig) Dit is dan iets anders bedoelt als fascinerend (het boeide mij) maar eigenlijk zijn deze twee woorden dus wel synoniemen (als je het maar niet over de betekenis 'konkelen' hebt.

Van Dale zegt over fascineren: fas·ci·ne·ren [fassieneerə(n)] (werkwoord; fascineerde, heeft gefascineerd) 1betoveren; boeien
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gefascineerd betekent gewoon geboeid (mooi vuurwerk), maar geïntrigeerd betekent dat er iets vreemds zit aan een zaak, dat je interesse wekt (Waarom heb je rode kleur bij strontiumzout in het vuurwerk en geel bij een natriumzout?). Ook detectives zijn nogal eens geïntrigeerd als een van de personages iets bijzonders doet (regenjas bij zonnig weer aantrekken, ik noem maar wat.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deze twee woorden betekenen zeker niet hetzelfde.
Geintrigeerd, wil zeggen dat je aandacht is getrokken naar iets waar je het fijne van wil weten. We hebben de crisis die je aandacht trekt en je wil daardoor weten waarom het zover is kunnen komen. Maar intrigeren is meer dan nieuwgierig zijn. Je wil absoluut er alles van weten
Fascineren daarentegen heb je ook aandacht voor iets maar ga je niet echt op zoek naar het plot, betekenis, oorzaak enz. Het kan wel overgaan naar intrigeren.
Moeilijk is de grens te trekken waar het ene eindigt en het andere begint.
Bij facinatie gaat je met uw mond open van bewondering een gebouw bekijken omdat je onder de indruk bent. Bij intrigeren ga je naar het gebouw toe om te weten wat of hoe, ook al is dit verboden.
Mischien een beetje verwarde uitleg, maar het gaat hier over iets gevoelsmatig.
Robby bb
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als iets je fascineert, ben je geboeid erdoor en je kijkt er bewonderend naar.
Alleen het schouwspel verwondert je en je denkt er niet echt bij na. Je raakt door de beweging, het uiterlijk enz. ervan gefascineerd.
Als iets je intrigeert dan krijg je een bijzonder interesse hiervoor. Je wilt er meer van weten. Het staat dus niet stil bij alleen bewondering zoals fascinatie, maar het gaat verder. Je geeft je niet tevreden met alleen datgene wat je fascineert maar je wilt er meer van weten.
amc