Er zijn zo veel mensen die gedichten schrijven, niet eens altijd in de anonimiteit. Maar hoe onderscheid je je van alle anderen en word je de beste?

En zou het kunnen dat ooit letterlijk alle gedichten geschreven zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
1K

Het beste antwoord

Gedichten zijn gevoelsuitingen en in die zin onderscheidt de ene dichter zich altijd van de ander. Nooit kunnen alle gedichten geschreven zijn. Daarvoor is taal te levend en zijn er teveel verschillende woorden om hetzelfde te zeggen.
Jij bedoelt natuurlijk hoe je de beste dichter ooit wordt?

Dat kun je alleen worden door het niet na te streven. Wie het zuiverst gevoelens in woorden kan vatten, maakt een kans om een goede dichter te zijn.
Probeer eerst het volgende niveau maar eens te bereiken, dan hoor je wat mij betreft aan de top. By the way, het gedicht is minstens 620 jaar oud en is van de Perzische dichter: Hafez.
Hier een fragment:
'Hoe kan ik mijn vleugels uitslaan
op de winden van samenzijn
als de vogel van mijn hart
aan het ruien is in het nest
van jouw afwezigheid.'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het is subjectief, er bestaat niet zo als een meetbare beste dichter... Bij snelheid heb je een klok om te meten, bij dichten heb je niets om te meten... Dus de beste kun je niet worden, maar wellicht wel de best-verkopende, dat kun je namelijk wel meten...

Hoe kun je je onderscheiden, door iets te maken wat niemand kan, als jij iets kunt maken wat niemand kan, dan ben je daar de beste in...

Nee hoor dichten kan gebaseerd zijn op het heden en er was nog nooit zo´n heden als nu, dus als je gedichten over DIT nu gaan, dan ben je meteen weer uniek...

Dus ga je gang en laat je niet weerhouden, succes...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De criticus Carl Peeters weet wie de beste gedichten schrijven, maar ook Komrij (die heeft alle gedichten gelezen). Ga de beste gedichten bestuderen en je snapt wat ongeveer bedoeld wordt. Tip: Een goed gedicht heeft verschillende lagen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alle gelezen? Maar echt alle? *-)
om antwoord te geven op je tweede vraag: nee, dat is niet mogelijk. Taal ontwikkelt zich continu, waardor woorden in onbruik raken en er nieuwe woorden bijkomen. Er zullen dus altijd woorden zijn die nog niet gebruikt zijn in een gedicht, waarmee nooit alle mogelijke gedichten geschreven kunnen zijn.