Als ik iets uitvind, mag ik het dan een naam geven van een woord dat al bestaat?

Als ik bijvoorbeeld een goede uitvinding heb gedaan . Mag ik het dan ook "bank" noemen? En het dan laten erkennen met deze naam?

Met andere woorden, mag ik homoniemen maken of uitbreiden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus jij hebt iets uitgevonden dat het niet bestaat. Met andere woorden iets nieuws en dan wil je het benoemen met een woord dat het wel bestaat??? Nou ik zou het juist totaal nieuwe naam bedenken hoor!! Als je hey daarmee geld wil.verdienen en bekend mee worden dan zou ik niet willen dat mijn uitvinding met andere voorwerpen associeerd worden.

Antwoorden (2)

Niet alles is mogelijk, maar ja, het zou kunnen. Zo is het binnen het merkrecht niet mogelijk een merk aan te vragen voor een algemeen woord, waardoor het lastiger word om bv. 'Bank' te registreren...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij Apple is dat dus kennelijk geen probleem geweest.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zie ook www.boip.int Wat is geen merk? Een ondernemer gebruikt een merk om zijn producten of diensten te onderscheiden van die van de concurrent. Een teken dat niet onderscheidend is, is volgens het Benelux-verdrag inzake de intellectuele eigendom geen merk.
In de wet staat dat het BBIE in een aantal gevallen een merkaanvraag moet weigeren. Als een merk wordt geweigerd, wordt het niet in het merkenregister ingeschreven. U heeft dan geen merkenbescherming en u krijgt de door u betaalde kosten niet terug.
De belangrijkste gevallen zijn:
- Het teken is beschrijvend.
- Het teken mist onderscheidend vermogen.
- Het teken is misleidend.
- Het teken is een vlag, wapen of ander officieel embleem van een staat of internationale organisatie die geregistreerd staat volgens artikel 6ter van het Verdrag van Parijs.
- Het vormmerk overlapt met andere intellectuele eigendomsrechten zoals het modellenrecht en het octrooirecht.
- Het merk in strijd is met openbare orde en goede zeden. Ook de rechter kan om deze redenen oordelen dat een al ingeschreven merk niet geldig is. Hij verklaart de inschrijving in dat geval nietig.
Als u er na het lezen van deze informatie aan twijfelt of uw merk onderscheidend genoeg is, neem dan contact op met ons Informatiecentrum. Wij geven u graag meer informatie over dit onderwerp
Alles hangt er vanaf of de naam of benoeming die je gebruikt, beschermd is.
Ook kunnen er problemen zijn wanneer je een naam gebruikt in de aard van
APPEL de beste computers. Hier geef je een naam die bijna gelijk is aan het andere merk, wat als oneerlijke concurrentie kan beschouwd worden.
Voor de rest mag je dan alles gebruiken als dit wettelijk toegelaten is.
Bv Een wapen dat je "J*denkiller" zou noemen!!!!!
Een mooi vb van bescherming is, Er waren mensen op het lumineus idee gekomen, in de beginperiode van de websites, om websites te registreren met de naam van bekende merken Bv www.cocacola.com. Hierdoor waren die firma's niet meer in staat dit websiteadres te gebruiken.Wel konden ze het gebruiken wanneer ze betaalde aan de mensen die deze websites hadden geregistreerd. Deze firma's hebben dan processen gevoerd en gewonnen, omdat er werd gehandeld met namen die beschermd waren.
Maar info over welke namen zijn beschermd kan je op het internet vinden of bij gespecialiseerde bureaus
Robby BB