Zet je de . op het einde van een zin na een ' of ervoor?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
3.2K

Het beste antwoord

Het blijkt weer wat ingewikkelder te zijn:

De punt komt binnen het aanhalingsteken te staan, als hij hoort bij het citaat of bij de directe rede die als geheel binnen de aanhalingstekens geplaatst worden. Bijvoorbeeld:

(1) Zij antwoordde: 'Ik denk niet dat ik nog langer met je om wil gaan.'

Hoort echter de punt niet bij het deel dat tussen aanhalingstekens staat, dan wordt hij geplaatst na het aanhalingsteken. Bijvoorbeeld:

(2) Zij fluisterde iets van 'eeuwig trouw' en 'altijd blijven houden van'.

Als vuistregel kun je stellen dat bij het citeren van een hele zin of hele zinnen de punt binnen de aanhalingstekens komt, terwijl je hem bij het citeren van delen van zinnen erbuiten plaatst.

Wat doen we als de regels leiden tot meer dan twee leestekens na elkaar? In zin (1) hoort er na het laatste aanhalingsteken eigenlijk nog een punt te volgen. Immers, de eerste punt sluit alleen het citaat af; de tweede punt de gehele zin. Toch plaatsen we die tweede punt niet. Het principe is dat we bij voorkeur niet drie of meer leestekens op elkaar laten volgen. Op dit principe bestaan echter uitzonderingen.

In de volgende zin kan het vraagteken duidelijk niet gemist worden:

(3) 'Heb je dat boek al gelezen?', vroeg hij.

Hier nemen we voor lief dat er wél drie leestekens naast elkaar staan. Sommige schrijvers vinden die opeenhoping van leestekens zo lelijk dat ze de komma weghalen ('Heb je dat boek al gelezen?' vroeg hij.).
AWM
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik zet altijd een punt aan 't einde van de zin, zoals hier. Een ' aan het begin van de zin doe je alleen als je iets quote bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De quote duurt tot NA de zin, dus je doet het als volgt: ´Ik zeg dit.´ of "Ik zeg dit."

Dus de punt valt binnen de quote...

Toegevoegd na 1 minuut:
Want de spreker spreekt tot en met het einde van de zin... Tot en met de punt dus...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een punt hoort op het einde van een zin.
bijvoorbeeld: ik zei "bananen zijn geel".
Er zijn echter uitzonderingen die voorvallen wanneer 3 leestekens elkaar opvolgen, maar ben ik helaas even kwijt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligt eraan.

Valt de hele zin tussen de aanhalingstekens? Dan komt de punt eerst, en het aanhalingsteken als laatste.

'Een voorbeeld is deze zin.'

Valt een deel van de zin tussen de aanhalingstekens? Dan komt het aanhalingsteken eerst en de punt als laatste.

Hier heb je 'nog een voorbeeld'.