Van wie is de uitspraak (die neer komt op) : "wiskundig gezien moet je geloven in iets na de dood , kijkend naar iets of niets na de dood"?

ik ben dus opzoek naar de eigenlijke quote en degene die de uitspraak deed.

het komt (dacht ik) op het volgende neer: als je de eeuwig leven afzet tegen geen leven na de dood is eeuwig wiskundig gezien een grotere kans dan niets.

tot zover herinner ik me de quote. ik weet niet meer of het een wetenschapper (wiskundige) of een theoloog was die dit dit zei.

heeft iemand hier een idee op welke quote ik zoek?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
1.3K

Het beste antwoord

Ik denk dat je de "weddenschap van Pascal" bedoelt:
"Als je er op gokt dat God bestaat, en het waar is, is een eeuwigheid van geluk en vreugde je deel. Als blijkt dat God niet bestaat, heb je in ieder geval niets verloren. Als je er daarentegen op gokt dat God niet bestaat, loop je het risico dat je voor eeuwig in de hel moet branden. Het risico van ongeloof is dus vele malen groter dan het risico van het geloof. Het is dus veiliger en daardoor verstandiger te gokken op Gods bestaan, gezien de mogelijke consequenties."
Deze redenering is afkomstig van de wiskundige Blaise Pascal.
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Volgens mij was dit Albert Einstein
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
En welke quote van hem betreft het dan?