Waaro zijn dit metaforen?

Waarom is een zebrapad, een tuinslang, een ladder in een kous,... een metafoor, en wat is het verschil met metonymie?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
2.8K

Antwoorden (2)

Metonymie is een stijlfiguur waarbij je niet rechtstreeks zegt wat je bedoelt, maar een woord gebruikt dat daarmee te maken heeft. Zo kun je spreken van koppen tellen, terwijl je bedoelt: 'mensen tellen'. In plaats van het 'geheel' (mens) noem je een onderdeel (kop). En wie zegt dat hij een mooie zonsondergang boven z'n bank heeft hangen, gebruikt ook metonymie: er hangt een afbeelding van een zonsondergang boven zijn bank.

Een zebrapad is een metafoor omdat er niet letterlijk zo'n dier op straat ligt, maar het wordt zo genoemd vanwege de gelijkenis - door de witte strepen op het zwarte asfalt. En zo is een ladder in je kous geen letterlijke trap waarlangs je omhoog kunt klimmen, en een tuinslang is geen dier maar een plastic omhulsel waar water doorheen kan stromen.
Amadea
11 jaar geleden
Een metafoor is een vorm van beeldspraak waarbij geen vergelijkingswoord ( als, zoals, net een ) gebruikt wordt. Een metafoor is ook vaak een beeldspraak die zijn effect bereikt door ; associatie, vergelijking, gelijkenis, tegenstelling of buitensporige overdrijving.
Voorbeelden;
Het is hier een zwijnenstal, de voorzitter ploegt door de vergadering.
Deze schrijver is de nieuwe Mulisch is een metafoor.
"Ik heb Mulisch gelezen is echter een metonymie.
De nieuwe Mulisch is een metafoor omdat er een vergelijking met Mulisch in beeld is. Ik heb Mulisch gelezen refereert direct aan de schrijver zelf en is daarom een metonymie.

De relatie merknaam-product, schrijver-boek, bedrijfsnaam-product enz. dus wanneer het de naam draagt van de persoon die het heeft ontwikkeld, zorgt er ook voor dat het een metonymie is. Bijv; een aspirine slikken, een pak pampers kopen.
We hebben een 'Herman Brood' aan de wand hangen. Wil je nog een glas Bordeaux?
Het hangt allemaal dus samen met de relatie maker/gemaakte.
Of heeft een relatie met een stof; een glas of blikje drinken.
Of heeft een relatie met inhoud/houder; een stadion stond op zijn kop, een glaasje drinken.
Of heeft een relatie met een object/persoon; 2 pakken lopen op straat, weinig hersens hebben, een groot hart hebben. En zo zijn er meer vormen.

Metaforen en metonymieën zijn dus in feite vaak onderling uitwisselbaar, maar kunnen toch verschillende effecten hebben. Bij een metafoor gaat het in het algemeen niet om fysieke eigenschappen van het beeld die worden overgeheveld, wat bij melonymieën wél het geval is.
Reporters en journalisten lijken fysiek niet op 'de pers' zoals ze genoemd worden net zomin als de regering fysiek iets met Den Haag of 'de Tweede kamer' te maken heeft, terwijl ze wel zo genoemd worden.
amc