Wat zijn kerkleien?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
1.4K
Amadea
11 jaar geleden
In welk zinsverband lees jij dat woord? De rubriek overig licht het niet toe...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Echt hé Amadea!
Amadea
11 jaar geleden
Wederom, Doobies: wat bedoel jij nou?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat ze niet bestaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kerren die kleien?

Het beste antwoord

Kerkleien is een verkeerde benaming voor leien.
Een lei is een soort dakbedekking, en als dat op een kerk
word gedaan is het nog geen kerklei
En leien bestaan in diverse soorten :Natuurlijke leien (leisteen), Vezelcement leien, Gebakken leien (leipannen)(tegelpannen),
Bitumineuze leien (shingles), Houten leien (shingles),
Metalen leien (zink. koper, etc.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Is een type dakpan:

http://bouwinfo.be/forum/threads/181333-pallet-oude-kerkleien-(natuurleien)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een kerklei is een soort dakpan.

Toegevoegd na 5 minuten:
in de bron worden ze anders gebruikt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt, weet u ook toevallig of die in de 13e eeuw al gemaakt werden?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee, geen idee, wat in mijn antwoord staat is ook het enige dat ik kon vinden..., maar je hebt dikke kans van wel, omdat veel van dit soort spullen amper verandert in de loop der tijd.
Kerkleien zijn een bepaald soort dakpannen. Ze komen voor in verschillende modellen. Op http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zelf-en-verbouw/dakpannen-en-dakbedekking/m618450438-duizenden-oude-kerk-leien-1-zijde-rond.html worden ze aangeboden in de volgende modellen:

Één zijde rond
Rechthoekig
Twee schuine hoeken

Verder komt "Kerklei" in een aantal Belgische steden voor als straatnaam.

Toegevoegd na 23 minuten:
Mijn indruk is, dat de belangrijkste eigenschap van leien is, dat ze plat en glad zijn. Dat verklaart ook de uitdrukking: "Dat gaat van een leien dakje.". Daar glijdt alles heel makkelijk af, omdat het zo plat en glad is.

Op http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_uitdrukkingen_en_gezegden_K-O vond ik bij "lei": "Leisteen vormt een tamelijk gladde dakbedekking, waarlangs iets snel naar beneden kan glijden."
Antoni