Is het gedicht "een huis vol" een traditioneel of een modern gedicht?

Een huis vol:

Ik ben getrouwd met Treurigheid, woon samen met Verdriet. Krijg soms bezoek van Eenzaamheid maar helpen doet dat niet.

Toegevoegd na 8 minuten:
De schrijver is Levi Weemoedt, en het komt uit het bundel Geduldig Lijden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
2.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wie heeft dit geschreven ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Levi Weemoedt, het komt uit het bundel Geduldig Lijden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank je wel.

Antwoorden (2)

Als het gedicht er net zo uitziet zoals jij het getypt hebt, dus met al die stukken witregel ertussen, dan is het duidelijk een modern gedicht.

Traditionele gedichten bestaan vaak ook uit 14 regels, wat hier zeker niet het geval is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor u antwoord Jens28. Het gedicht staat gewoon recht onder elkaar, het is ergens verkeerd gegaan denk ik. Is het dan als nog een traditioneel gedicht?
Computoon
11 jaar geleden
Het heeft een klassiek schema (a b a b) en is wat dat betreft traditioneel. Moderne gedichten houden zich in de regel niet aan een rijmschema.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het rijmschema is inderdaad traditioneel, maar dat wil niet zeggen dat het dan ook gelijk traditioneel is. Daarvoor kijkt men naar de strofenbouw, regellengte, voorkomen van enjambementen, rijmschemas en het voorkomen van interpunctie.
Ik kies voor modern, het traditionele heeft vaak coupletten van vier regels en is altijd langer dan dit gedicht. Ook zie je vaak de volgende regel al aankomen maar deze heeft iets verrassends in zich.