Welk van deze woorden ligt taalgevoelig op de hoogste plaats: uitstekend, uitmuntend, perfect, voortreffelijk of excellent?

Is dit puur persoonlijk of kan hier toch wel taalkundige regelgeving van pas komen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
4.2K

Het beste antwoord

Perfect is absoluut. De rest is relatief.

Excellent en uitstekend excelleren of steken uit boven de rest. Uitmuntend volgens mij ook.

Voortreffelijk lijkt me misschien ook absoluut, maar perfect is behalve absoluut ook foutloos. Kon niet beter.

Perfect lijkt mij dus de nummer 1.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uitstekend antwoord ;-) Perfect betekent eigenlijk inderdaad dat er niets meer aan verbeterd kan worden.
Perfecter dan perfect kan niet :-)
Dat woord is objectief. (Maar in de praktijk wordt het vaak wel anders gebruikt.) Bij de andere woorden verschilt het naar mijn idee wel per persoon hoe "sterk" ze zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Plusje voor je antwoord, toch is er nog iets op af te dingen. Het woord "perfect" heeft in bepaalde gevallen, bijvoorbeeld in de sport, namelijk wat last van devaluatie.
Andere, exotisch klinkende minder vaak gebruikte woorden klinken dan alsof ze op een hogere plaats staan. Denk maar eens aan een sport commentator die de volgende 2 zinnen uit spreekt:
"Dit is een perfecte sportman !"
"Deze man excelleert werkelijk in deze race !" In het eerste geval kan de betreffende sportman zelfs niets gepresteerd hebben. B.v. "Het is een perfecte sportman, maar jammer dat hij overleden is voordat hij zijn eerste wedstrijd heeft kunnen zwemmen." In het tweede geval, dan zie je de man als het ware bezig met een geweldige race. Hij excelleert ! M.a.w. hij is dus beter als de rest. De kans dat hij gaat winnen is vrijwel zeker. Gevoel en intonatie van de spreker spelen dus ook een rol. Maar puur op betekenis van de woorden is er niets beter dan "perfect". Dus het plusje blijft zeker verdiend !
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ik vind zelf voortreffelijk of excellent vooral gangbaar bij gerechten :-)
Maar dat is mijn mening hoor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord!

Andere antwoorden (1)

De gevoelswaarde van een woord kan qua persoon nogal verschillen.
Soms heb je wel een gradatie die iedereen min of meer hanteert, maar dan heb je het in de regel over dingen die meetbaar zijn.
Bovendien kun je de gevoelswaarde van een woord of begrip ook 'doodknuffelen'; als plotseling een heleboel mensen zo'n woord als bijvoorbeeld excellent te pas en te onpas gaan gebruiken, verliest zo'n woord aan zeggingskracht.
In jouw rijtje zou ik 'perfect' bovenaan zetten en de rest is ongeveer gelijk.