In welke volgorde kun je een achternaam met 'van' erin zetten?

Ik weet niet zo goed hoe ik deze vraag moet stellen, maar dit is wat ik bedoel: stel, je heet Victoria van Ravenstein, ik noem maar iets :'). In welke volgorde zet je die naam dan als je begint met de achternaam? Ik heb zoiets weleens op mijn bibliotheekpasje gehad, maar was dat nu in deze volgorde: 'Van Ravenstein, Victoria' of was dat 'Ravenstein, Victoria van'? Welke volgorde is het meest officieel?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
14.2K

Antwoorden (4)

Ravenstein van, Victoria

zo hoort het officieel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is dat anders als je een dubbel tussenvoegsel hebt, zoals ik? Bij mij is het altijd en nooit
Om nog maar te zwijgen over hoe het wordt met de 4 katholieke doopnamen er ook nog tussen ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij mij, met ' van den ' is het altijd zo naar mijn idee.
Gebruikelijk is om te schrijven: Ravenstein, Victoria van

Als je in de VS bent, werkt het anders. Daar schrijven ze "Van Ravenstein, Victoria", en staat je achternaam onder de V en niet onder de R.
bamibal
11 jaar geleden
anneliez
11 jaar geleden
Niet alleen in de VS in Belgie worden namen ook gesorteerd op het tussenzetsel, daar staat meneer DE Loon, voor meneer Van Loon en meneer Loon staat daar ergens tussen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
helemaal juist ja daar is de second name de eerste letter dus de V of de D
Dat wordt dan: Ravenstein, Victoria van

De reden heeft met sorteringen te maken. Je breekt de naam namelijk op om hemt te kunnen sorteren.

Eerst kies je of je op de voor-, dan wel de achternaam wil sorteren.
In je vraag geef je aan dat je op achternaam wil sorteren.

Het tussenvoegsel 'van' zorgt in de nederlandse taal voor onevenredig veel treffers in de 'V'-sectie. Dat is niet praktisch. Daarom worden de tussenvoegsels in eerste instantie genegeerd.
Vervolgens is de voornaam belangrijker voor een goede sortering. Die komt dus als tweede aan de beurt. Omdat ze het minst belangrijkst zijn komen de tussenvoegsels als laatste.

Wanneer je de gedachte erachter ziet dan is het heel logisch en daarmee ook eenvoudig te onthouden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
volgens mij bent u niet van Victoria maar van Ravenstein,dus Van Ravenstein Victoria