Kan iemand verklaren waarom we dat ene woord "ergens" voor verschillende begrippen gebruiken?

Ergens vertoeven (plaats)
Ergens tegenaan lopen (voorwerp)
Ergens mee stoppen (bezigheid)
Ergens aan denken (abstracte zaak)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Ergens heb je wel gelijk". Dit is een nog vagere, en vaak gebruikte toepassing van " ergens". Zie ook het antwoord van ronaldP.

Het beste antwoord

"Ergens" is een woord dat een niet nader bepaalde plaats aanduidt. Het wordt meestal als bijwoord geclassificeerd maar er is ook wat voor te zeggen om het een onbepaald voornaamwoord te noemen. Het verwijst naar een onbepaalde plaats. In het eerste voorbeeld "ergens vertoeven" wordt het woord in deze zuivere vorm gebruikt.
Er zijn meer van zulke "plaatswoorden": hier - daar - waar - ergens - nergens - overal.
Nu doet zich in het Nederlands een merkwaardig verschijnsel voor. Al deze plaatswoorden kunnen we, in combinatie met een voorzetsel, ook gebruiken om naar een ding of een abstracte zaak te verwijzen i.p.v. naar een plaats.
Voor zaken hebben we eigenlijk een soortgelijk rijtje: dit - dat - wat - iets - niets - alles.
Maar i.p.v. "voor dit" kunnen we zeggen "hiervoor".
I.p.v. "aan dat" zeggen we "daaraan".
"met alles" wordt "overal mee".
"dat leidt tot niets" -> "dat leidt nergens toe".
Het patroon is steeds hetzelfde: het woord dat verwijst naar een zaak verandert in het corresponderende woord dat verwijst naar een plaats, en verhuist naar vóór het voorzetsel. Terwijl er toch niet echt van een plaats sprake is.
In dat licht moeten we de overige voorbeelden beschouwen:
"ergens tegenaan lopen" -> "tegen iets aanlopen"
"ergens mee stoppen" -> "met iets stoppen"
"ergens aan denken" -> "aan iets denken".
In al deze gevallen gaat het om "iets", een voorwerp of abstracte zaak, niet een plaats.
Ik heb gezocht naar een artikel waarin deze vreemde verschuiving wordt toegelicht, maar ik kan er niets over vinden.
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De betekenis is niet zo verschillend.
In alle gevallen gaat het om "één uit een (grote) verzameling"

- Van alle plaatsen ben ik op deze ene plaats
- Van alle dingen ben ik tegen dit ene ding aangelopen
- Van alle bezigheden is dit degene waar ik mee ga stoppen
- Van alle mogelijke gedachten is dit de gedachte die nu in mijn hoofd is
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
'Ergens' slaat op onbepaaldheid of willekeur.

Je gebruikt dit dus om een actie of handeling aan te geven zonder dat het onderwerp zelf 'er toe doet'. Je kan nl. ook gewoon specifiek zijn.
Bijvoorbeeld "ik heb ergens zin in" kan ook worden "ik heb zin in iets hartigs".

Het gebruik van het "ergens" woord is een persoonlijke keuze en sommige mensen gebruiken het nagenoeg nooit en andere gebruiken het bijna overal voor uit gewoonte.