is het doorstuurd of doorstuurt in tegenwoordige tijd?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
38.1K

Het beste antwoord

Doorstuurt. Ik stuur iets door, jij stuur-t iets door. Als je twijfelt, neem dan een werkwoord waarvan je de vormen zeker weet. Bijvoorbeeld: ik maak iets mee, jij maak-t iets mee, het is iets wat je meemaak-t.

'Doorstuurd' bestaat in geen enkele tijd. Het voltooid deelwoord is 'doorgestuurd' (want 'ik stuurde door' en dus 'Ik heb het doorgestuurd.'
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vraag. Ik heb iets meegemaakd en jij hebt iets doorgestuurt? Ezelsbruggetje werkt niet altijd goed.
Computoon
11 jaar geleden
Jawel, het werkt goed als het gebruikt wordt waarvoor het gebruikt kan worden namelijk voor werkwoorden in de tegenwoordige tijd.
Nog enkele voorbeelden:
De klant betaal? zijn rekening niet.
De klant koopt het product niet -> dan moet "betaalt" ook met een t. In het voorbeeld dat je hierboven gebruikt is geen sprake van de tegenwoordige tijd maar van de voltooide tijd. Maar ook daarvoor geldt (voor de zwakke werkwoorden althans) een vaste regel) -> staat er -te(n) achter de stam in de verleden tijd -> dan is het voltooide werkwoord met een t achteraan. Staat er -de(n) achter de stam in de verleden tijd -> dan is het voltooide deelwoord met een d.
Ik faxte een brief -> ik heb een brief gefaxt.
Ik stuurde een brief -> ik heb een brief gestuurd.
Ik kopieerde een brief -> ik heb een brief gekopieerd Maar je ziet het vaak fout gaan, misschien omdat er in het basisonderwijs te weinig aandacht besteed is aan taalkundige kwesties. Hoe vaak heb ik niet gelezen: 'de klant betaald niet'... wat alleen maar verklaard kan worden door het ontbreken van inzicht. Dan wordt het bekende "'t kofschip" ook toegepast in situaties waar die regel niets mee te maken heeft. (Klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt.) Op de een of andere manier gaat het dan vaak fout bij werkwoorden die een 'd' hebben in het voltooid deelwoord maar die (net als alle andere werkwoorden) een 't' hebben in de tegenwoordige tijd enkelvoud als het iemand anders is dan 'ik'.
Dan krijg je fouten van het type: 'Hij herkend haar niet' terwijl niemand zou schrijven 'Hij spreekd haar niet'. Of 'hij berekend het bedrag verkeerd' terwijl niemand zou schrijven 'Hij schrijfd het bedrag verkeerd'. (Vooruit, dyslectici uitgesloten.) Oefenen, oefenen en nog eens oefenen blijft nodig.

Andere antwoorden (3)

In de tegenwoordige tijd komt er een t aan het eind.

Toegevoegd na 41 seconden:
Hij stuurt iets door.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt
Het is met een t want je plakt er altijd een t achter als het in de t.t staat met het onderwerp een ander ;)

Groetjes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Computoon
11 jaar geleden
Behalve als er al een 't' in de stam staat, dat is dan weer de uitzondering... ('jij zitt' bestaat niet)
Tegenwoordige tijd = stam + T
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de ik- vorm is zonder t