Een Chinees of Japans karakter dat je niet kent zit tussen twee doorzichtige platen ingeklemd. Hoe weet je hoe je het moet houden om het te "lezen"?

Op de doorzichtige platen staat geen referentie, dus je weet in eerste instantie niet wat links en rechts, origineel en spiegelbeeld en zelfs niet wat boven en onder is.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
1.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voeg evt foto's toe misschien dat iemand het je dan direct kan zeggen .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor de tip, maar ik heb geen specifiek voorbeeld, het is een algemene vraag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is dat relevant als je toch het karakter niet kent? Waarom zou je niet eerst Japans gaan leren voordat je je druk maakt over dit soort zaken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank aan iedereen die de moeite heeft genomen zich in deze vraag te verdiepen. Ik heb echter geen eenduidig antwoord gekregen, dus ik geef geen "Beste antwoord" aan : ( .

Antwoorden (3)

Is dit een raadsel of een vraag....

Mijn antwoord: dat KUN je niet weten. Vergelijk het met de letter b. Als je die zo schrijft dat je geen begin en eind aan de letter ziet weet je ook niet of het een q een p een d of een b is. Dat zal ook zo gelden voor die Chinese of Japanse tekens.

Toegevoegd na 1 minuut:
Nou zo rechtlijnig is het natuurlijk ook niet want WIJ weten dat een a een a is omdat je die maar op 1 manier herkent maar iemand die onze tekens niet kent zal nooit weten welke kant van de glasplaat voor moet.

Er zullen dus in het chinees/japans heel veel tekens zijn die een Chinees of Japanner zo zal herkennen maar wij niet. Ik kan jou dus geen antwoord geven op hoe je de plaat moet houden, dat kan alleen iemand die de taal machtig is, daar zijn geen tips en trucs voor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Prima antwoord lijkt me (: Zonder context of iets kun je inderdaad vrij moeilijk stellen welk teken het is. Als het teken echter niet identiek is aan andere tekens (zoals de b.d.p.q. ) kun je het altijd vragen door iemand die de taal beheerst. Let wel dat lang niet iedere chinees of japanner elk teken kent. Zo zijn er ruim 85.000 Chinese tekens maar kent de gemiddelde Chinees er tussen de 3500 en 5000.
Zelfs als je het zou vragen is de kans aanwezig dat het teken onbekend is bij die persoon/personen.
Dat kun je (misschien) te weten komen door het aan een chinees of japanner te vragen. Ga dus naar een chinees restaurant en vraag het daar.
Of maak er een afdruk van, en stuur die naar de chinese of japanse ambassade/verkeersbureau. Of zoek een site waar geinteresseerden in die talen komen
11 jaar geleden
Je kan het zien doordat de penseelstrepen altijd van hoog naar laag gaan en van links naar rechts. Dus je ziet altijd waar een penseel begonnen is; daar heb je een "dikke" zwarte knot die dan verder uitvloeit. Dat geldt ook voor naar boven naar beneden. Je kunt dus wel achterhalen WAT de "goede zijde" is om er tegen aan te kijken, echter dan weet je nog steeds niet wat het betekent.

(m.n. van LINKS naar RECHTS):

http://www.google.nl/imgres?hl=nl&sa=X&tbo=d&biw=1280&bih=662&tbm=isch&tbnid=JniSxCWCQqvSlM:&imgrefurl=http://depositphotos.com/7361585/stock-photo-Chinese-Calligraphy.html&docid=nfC8i_2SaPq1EM&imgurl=http://static7.depositphotos.com/1249761/736/i/950/depositphotos_7361585-Chinese-Calligraphy.jpg&w=950&h=950&ei=mPnEUMSyL4HJ0AWZ9oH4Cg&zoom=1&iact=hc&vpx=482&vpy=230&dur=264&hovh=226&hovw=226&tx=130&ty=131&sig=107086150781148853258&page=2&tbnh=150&tbnw=151&start=33&ndsp=42&ved=1t:429,r:45,s:0,i:224

Toegevoegd na 2 minuten:
Overigens is het officiële Japanse schrift vollokmen chinees; een Japanner kan de chinese tekst zonder problemen lezen, alhoewel hij aan de woorden een geheel andere uitspraak geeft.

Het Japans kent het: Hiragana, Katagana en het Kanji (puur Chinees):

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hiragana
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord met bronvermelding.
Veel gedrukte karakters hebben echter geen herkenbare penseelstreken, dus is het niet te achterhalen waar de streek begon en waar hij stopte.
Overigens is de vraag over het rubriceren van karakterwoordenboeken al eens op GV! gesteld, met een interessant antwoord, wacht ik zoek het even op....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Grrr, mopper, mopper, ben je net lekker aan het GV!-en, word (of is het wordt?) je weer gestoord. De vraag die ik bedoelde is: "Hoe is een Chinees woordenboek gerubriceerd?"
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is geen 'bronvermelding' maar een plaatje van een karakter en een stukje tekst over wat oa kinderen leren. Het gaat niet over het antwoord. Verder betwijfel ik het antwoord ook omdat niet elk teken met een dikke zwarte knot begint, zeker niet als je gewoon met balpoint schrijft. Draai de tegens van de bron maar eens om en dan raak je al snel in de war.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ach, en nu is mevrouw Pelle ook nog eens sinologe...!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ai, ik hoop maar dat mijn vraag niet de oorzaak van is dat een mooie vriendschap stuk gaat ; )
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jij beweert hier de sinoloog te zijn, kom dan dus met bewijs dat je het aan de letters kan zien. Dat kan dus niet als je het met een balpen doet en ik betwijfel of je het bij alle karakters kan zien met een kroontjespen. Geef daar dan antwoord op ipv wat je nu doet. Ik ben heus zo sportief om je een plus te geven als je het bewijst maar dat doe je niet.