Is het sterk ontwikkeld analytisch vermogen of sterk ontwikkelt analytisch vermogen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
19.3K

Het beste antwoord

Ontwikkelen is het werkwoord.
Ik ontwikkel=stam
Je/Jij ontwikkelt= stam+ t
Hij ontwikkelt = de stam+ t... enz.
Het wordt door hem ontwikkeld = 'wordt is het hulpwerkwoord en dat maakt van het werkwoord 'ontwikkelen', het voltooide deelwoord; ontwikkeld.
Het sterk ontwikkeld (e) analytisch vermogen kan geen -t-
krijgen, omdat het niet in de werkwoordsvorm staat.
Het analytisch vermogen is namelijk sterk ontwikkeld en dan kan je aan het hulpwerkwoord - is- zien dat het een voltooid deelwoord is.

Omdat je in de verleden tijd 'ontwikkelde' zegt en de letter -l- van de stam niet in het kofschip voorkomt, komt er ook geen -t- op het eind bij het voltooide deelwoord.
amc
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ontwikkeld met een d.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je niet zeker weet of een voltooid deelwoord op een d of op een t moet eindigen, dan helpt het om dat werkwoord in de verleden tijd te zetten. Is het "Hij ontwikkelde" of ""Hij ontwikkelte"? Met de d is het zodoende correct, met de t is fout (geeft de spellingscontrole ook aan).
Amadea
11 jaar geleden
Je zou ook kunnen schrijven"het sterk ontwikkelde analytisch vermogen".
De e van ontwikkelde mag je weg laten dus sterk ontwikkeld(e) analytisch vermogen is correct.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beide zijn grammaticaal correct, de varianten hebben echter verschillende betekenissen.

"Sterk ontwikkeld analytisch vermogen", hier is 'sterk' een bijwoord en hoort het bij ' 'ontwikkeld', dat hier een bijvoeglijk naamwoord bij 'analytisch vermogen' is. Het gaat hier dus om een ontwikkeld analytisch vermogen dat niet zomaar ontwikkeld is, maar zelfs sterk ontwikkeld.

"Sterk ontwikkelt analytisch vermogen", hier is 'sterk' een zelfstandig naamwoord. Het gaat wellicht over een persoon die Sterk heet. In dit geval is 'ontwikkelt' een indicatieve vorm van het werkwoord ontwikkelenl. Sterk is dus bezig om analytisch vermogen te ontwikkelen.

Zo zie je maar weer, correct spellen is niet alleen een kwestie van gezeur en elitair gedoe, maar soms wordt het gewoon heel verwarrend als je de spelling en de grammatica niet correct hanteert. Finkers zei al: 'zelf een kleine fout in komma of letter maakt van Jezus nog een ketter'.