Welke zin is correct? 'Het is een ingewikkeldere situatie dan je denkt' of 'Het is een ingewikkelder situatie dan je denkt'? Bedankt

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
3.6K

Het beste antwoord

Adjectieven (bijvoeglijke naamwoorden) die voor een substantief (zelfstandig naamwoord) staan krijgen in drie bepaalde gevallen een -e aan het eind:
- In het meervoud bij alle substantieven (behalve de uitzonderingen).
- In het enkelvoud bij alle de-woorden (behalve de uitzonderingen).
- In het enkelvoud bij alle het-woorden die specifiek gebruikt zijn, dus waar je 'het' voor kan zetten.

De –e wordt niet toegevoegd bij het-woorden die algemeen gebruikt zijn, dus waar je alleen 'een', of helemaal geen artikel (lidwoord) voor kan zetten.

Uitzonderingen op de regels:
- Wanneer het bijvoeglijk naamwoord een materiaal aanduidt krijgt het de uitgang -en.
- Adjectieven die op –en eindigen krijgen geen –e.
- Wanneer het bijvoeglijk naamwoord een essentieel (onmisbaar) deel is van de combinatie met het zelfstandig naamwoord, krijgt het geen -e.
- Soms wordt tussen een onbepaald lidwoord en het zelfstandig naamwoord een bijvoeglijk naamwoord zonder -e gebruikt. In dat geval hebben ze een bijzondere betekenis: een groot staatsman, een talentvol dichter.

Een situatie, dat is enkelvoud en een de-woord. Dus wordt het: 'Het is een ingewikkeldere situatie dan je denkt'.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik wil je bedanken voor zo'n duidelijk antwoord :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor zo'n duidelijk antwoord :)

Andere antwoorden (2)

ingewikkeldere
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de situatie is ingewikkelder dan je denkt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is de vraag helemaal niet. Als je het niet met de zin in zijn geheel eens bent moet je dat even vermelden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
door situatie en ingewikkeld om te wisselen is de zin correct