Hoe is het woord laptop ontstaan?

Lap betekent zoiets als schoot, maar top waar staat dat voor, en vanuit welke gedachte hebben ze die naam verzonnen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
6.9K

Het beste antwoord

desktop betekent bureaublad. top staat in deze dus voor het blad van je bureau.

bij de laptop hebben ze de desk (bureau) vervangen voor lap (schoot). omdat de laptop op schoot gezet kan worden.

"Het bureaublad is letterlijk het bovenste blad van een bureau, maar wordt vooral gebruikt om in de bureaumetafoor de achtergrond van een grafische gebruikersinterface van een computersysteem aan te geven. Het is een letterlijke vertaling van desktop.
Bij het ontwerp van Microsoft Windows en soortgelijke besturingssystemen stelde men zich voor dat de gebruiker met de computer zou kunnen werken zoals hij gewend was zonder computer. In plaats van een schrijftafel vol met papieren en andere hulpmiddelen had hij een computerscherm vol vensters en de tafel werd nauwelijks nog gebruikt. Het computerscherm was dus het nieuwe bureaublad."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bureaublad

Toegevoegd na 19 minuten:
ter verduidelijking: de engelse wiki duid het als "desktop computer" (computer voor op het bureaublad) zo ook word het geduid als "personal computer"

desktop is korter om uit spreken en wellicht zijn veel mensen het daarom al snel als desktop gaan uitspreken. terwijl het dus ook bureaublad betekent.

de top in laptop heeft dus geen directe link meer met het eigenlijke product (blad van het bureau).

de verkopers moeten gedacht hebben: desktop-laptop-palmtop. het bekt wel lekker
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

On top of the lap. Laptop!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
soms kan het leven zo simpel zijn.. :P
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
On top of the desk. Desktop.... taal is leuk!
Nou. Gezien het feit dat een computer 'desktop ' genoemd word en je de rest zelf al had uitgevogeld..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De 'desktop' staat op de desk (bureau)
De 'laptop' staat dus op je schoot als je ermee werkt. Velen zetten hem namelijk onderweg op hun schoot en dat kan omdat hij draadloos is.
amc
11 jaar geleden
amc
11 jaar geleden
Je moet het zien als ' in top of..(the desk) enz. In top of is de Engelse uitdrukking voor ' bovenop'.
Top of the hill, top of the bill enz.
amc
11 jaar geleden
On top of....