Mag je vergrotende trap gebruiken, zonder dat er iets bij staat waarmee vergeleken wordt?

Ergens in mijn achterhoofd zit een regeltje dat zegt dat dit niet zou mogen. (geen correct Nederlands)
Maar op inetnet kan ik hier niets over terugvinden.

Wat voorbeelden:
Meer antwoorden zijn goed.
Je kunt het vaker gebruiken.
De betere bakker.

Er staat niet bij om meer dan wat, vaker dan wat of beter dan wat het gaat.

Is hier iemand die niet alleen het klokje heeft horen luiden, zoals ik.
Maar ook nog weet waar de klepel ook alweer hing?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
1.3K

Antwoorden (5)

Dit mag omdat iedereen wel snapt waar het mee vergeleken wordt.
Je kunt het vaker gebruiken (dan 1 keer)
de betere bakker(beter dan die andere in de straat)
Alleen die eerste zin kun je op mer manieren(!) uitleggen/;
Meer antwoorden zijn goed :er zijn in de klas meer vragen goed beantwoord dan fout.
Maar kan ook betekenen: bij de multiple choice vragen kan meer dan een antwoord goed zijn
11 jaar geleden
In mijn beleving moet je idd een onderwerp gebruiken, waarmee vergeleken kan worden. Reclames met kreten als: Nu 50% minder vet, roepen bij mij altijd vraagtekens op.
Ik pretendeer niet te klepel te weten hangen, maar voor mijn gevoel moet een vergelijken altijd tussen meerdere onderwerpen plaats vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat gevoel heb ik dus ook.
(Ook mooi voorbeeld trouwens, met dat minder vet.) Ik ben alleen nog op zoek naar een concreet regeltje.
Uitdrukkingen als 'de betere bakker' en '50% minder vet' zijn misschien in wiskundige betekenis onzin omdat er geen vergelijkingsmogelijkheid bij staat, maar daarom is het nog wel correct Nederlands.
Reclameteksten zijn wel vaker idioot, maar toch correct Nederlands.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de journalistiek en de reclame mogen er bepaalde zinsbouwen gebruikt worden die taalkundig niet kloppen gezien de soms beperkte plaats op de pagina .
Bv "Vandaag gaat de minister op stap met zijn collega's"
De krant geeft dan waarschijnlijk
"Minister op stap"
Taalkundig slaat dat nergens op, maar in het artikel kan je er alles over lezen. Iedereen weet dat en daarom wordt dat niet als fout aanzien.

"... is de beste margarine volgens het onderzoek"
Reclame maakt er "... de beste" van
De voorbeelden die u geeft slaan taalkundig, ook nergens op omdat ze alleenstaand niet kunnen gebruikt worden.
Deze kunnen bv gebruikt worden in samengang met een vraag.

Wat is het moto van deze bakker? De betere bakker.

Waarom gebruik je het? Je kunt het vaker gebruiken. (Beide personen weten over wat het gaat).

"Volgens moeder, was ik mooi, wordt ik mooier en zal ik de mooiste worden". (met niets vergeleken maar iedereen weet dat moeder het heeft over de vergelijking met alle mensen op de wereld)

Volgens mij moet je dus met niet vergelijken met iets anders.
Robert
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is niets mis met 'de betere bakker'. 'Beter' wordt hier 'absoluut' gebruikt. In de Algemene Nederlandse Spraakkunst staat: "Een zogenaamde absolute of onechte vergrotende trap treft men aan in gevallen als 'een ietwat oudere vrouw' (eufemistisch voor 'een oude vrouw'), 'de jongere generatie' ('de jongeren'), 'de hogere standen' ('de aanzienlijken'), 'een hogere macht' ('een macht die boven ons gesteld is'), 'de betere film'. Het vergelijkingsmoment is hierbij niet meer duidelijk aanwezig."