Wat betekent "veranderdrift" ?

in de zin van "autocratische veranderdrift".

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
1.1K

Antwoorden (3)

Een autocratie is een alleenheerschappij. De macht wordt
zonder limiet uitgevoerd door één persoon.
Veranderdrift betekent dat er steeds veranderd wordt.
Driftig is 'druk bezig' dus ben je steeds weer aan het veranderen als je lijdt aan veranderdrift.

Autocratische veranderdrift wil dus zeggen dat de veranderingsdruk van één persoon komt die bepaalt en niet door een groep of zelfs maar twee personen.
amc
11 jaar geleden
rose
11 jaar geleden
Met autocratie zat je goed, je duiding van drift zit er een beetje naast.
amc
11 jaar geleden
Drift en driftig heeft zoveel betekenissen maar duiden meestal op druk met iets bezig zijn . Het komt ook van gedrevenheid/ drang/gevoel. Ik zit er voor mijn gevoel dan ook niet naast. Een gevalletje van interpretatie. :)
• De studie van leiderschap
=> autocratische veranderdrift
(voorbeelden: voltijd-decanen en topmanagerselectie)

Dit heb ik gevonden in onderstaande pdf bestand
op pagina 30
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een autocratie is een alleenheerschappij, drift is aandrang, een innerlijke drang om iets te doen.

'Autocratische veranderdrift' is derhalve een innerlijke drang bij een alleenheerser om dingen te veranderen.
rose