Wanneer gebruik je in een zin Persoonlijk en wanneer Persoonlijke ?

In dit geval gaat het om de zin 'Uw persoonlijk aanbod' of 'Uw persoonlijke aanbod'. Ik kan geen beredenering vinden waarom voor het ene of het andere gekozen moet worden. Enkelvoud en meervoud van het onderwerp gaan niet altijd op, net zo min als of het aanbod voor of van iemand komt. Wie weet raad?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
12.4K

Het beste antwoord

De juiste spelling is inclusief -e omdat het bijvoeglijk naamwoord voorafgegaan wordt door "uw" en gevolgd wordt door een "het-woord". Zie bron voor nadere toelichting.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ persoonlijke mening. Bijvoeglijk naamwoord. Zegt iets van van het zelfstandig naamwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Duidelijk en met link

Andere antwoorden (2)

Het is uw persoonlijk aanbod.
uw persoonlijke gave
persoonlijk offer
persoonlijke offerte
persoonlijk bericht
woorden waar je de voor zet hebbene een -e uitgang
woorden met het hebben die niet.
(maar er zullen vast wel uitzonderingen zijn, anders is het geen nederlands ;))
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je legt hier niks uit. Het gaat juist om een bijvoeglijk naamwoord of niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar volgens mij heeft anneliez wel gelijk al staat het er misschien niet duidelijk. Je gebruikt persoonlijk bij woorden waar je HET als lidwoord gebruikt en persoonlijke bij woorden met DE als lidwoord. De gave - uw persoonlijke gave
Het offer - uw persoonlijk offer
Het moet zijn 'uw persoonlijke aanbod', zoals het ook 'mijn grote konijn' zou zijn.
Bijvoeglijk naamwoorden krijgen standaard een -e, behalve bij een combinatie van het onbepaald lidwoord en een het-woord. Persoonlijk voornaamwoorden vallen dan zeg maar in dezelfde categorie als bepaald lidwoorden.

In de ANS kun je nog een heel rijtje uitzonderingen op de regel vinden, onder meer voor grammaticale termen ('het bijvoeglijk naamwoord') en het type omschrijvingen als 'hij is een groot man', wat niet slaat op zijn lengte maar eerder op zijn grootSheid oid.