Is platwalsen niet dubbelop? Platwalsen met de betekenis platmaken/platstampen/pletten (zie bron) en walsen met dezelfde betekenis.

http://www.encyclo.nl/begrip/platwalsen
http://www.encyclo.nl/zoek.php?woord=walsen

Waarom bestaat dit woord?

Toegevoegd na 1 uur:
Het gaat mij er om dat walsen OOK platmaken/platstampenj/pletten betekent. Ik weet dat walsen ook andere betekenissen heeft maar dat heeft platwalsen ook: overbluffen en op ordinaire wijze dansen.

Walsen kan x en y betekenen en platwalsen kan ook x en y betekenen. Ik zoek naar de reden waarom dit zo is en waarom het dus niet dubbelop is.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
1.6K
bamibal
11 jaar geleden
Walsen is wat bejaarden doen op de muziek van André Rieu.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En plat walsen doen ze dan op piratenmuziek ?

Het beste antwoord

Nee, het is geen contaminatie. Plat en walsen horen an wel bij elkaar, maar walsen is maar één methodde om iets plat te krijgen. Met een wals ; een zware draaiende rol op een plat oppervlak, of tussen twee rollen door.

Je kunt, zoals je zelf al aangeeft, ook iets platslaan, stampen, drukken etcetera. Dat zijn allemaal verschillende methodes, zij het met het zelfde effect.

Iets anders is pletten ; dat betekent letterlijk platmaken. Zou je DAAR plat voor zette, DAN heb je een prachtige contaminatie. Platpletten.

Wat me verbaast is datie encyclopie beweert dat walsen, stampen en maken precies hetzelfde is. Dat zijn toch ECHT andere handelingen.. Als ik een eierdoos plat stamp, komt daar toch echt geen wals of pers aan te pas. En als de nieuwe bestrating gewalst wordt, staan ze er echt niet op te stampen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bamibal
11 jaar geleden
Dan zou "doodvermoorden" ook geen contaminatie zijn? Vermoorden is maar één manier om dood te gaan ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb het juist niet over platslaan en plat drukken gehad maar juist de betekenissen die OOK al bij walsen staan. Walsen kan meer betekenen (idd ook dansen) maar als je het er over eens bent dat walsen platmaken, platstampen en pletten kan betekenen is het toch vreemd dat als je er plat voor zet het nog steeds platmaken, platstampen en pletten kan betekenen?

Andere antwoorden (2)

Omdat walsen ook het uitvoeren van een dans kan betekenen lijkt mij de toevoeging van het bijvoeglijk naamwoord 'plat' een goede zet om duidelijk te maken dat het om de andere betekenis van het werkwoord gaat. En niet alles wat gewalst wordt wordt daarmee ook letterlijk plat gemaakt. Dus het is geen contaminatie.

Walsen betekent: met een wals of rol bewerken. Metalen platen of staven worden door twee draaiende rollen gevoerd om daarmee een bepaalde dikte (en andere vorm) te verkrijgen. Of een weg wordt met behulp van een wals bewerkt, zodat deze meer effen, vast en dicht wordt.

Platwalsen heeft behalve een letterlijke ook een figuurlijke betekenis: de tegenstand verpletteren.

Toegevoegd na 52 minuten:
Je denkt te moeilijk, want het is eenvoudig. De betekenissen x en y van walsen komen niet overeen met de betekenissen x en y van platwalsen. Dat zijn dus géén x en y, maar a en b.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarin verschillen platmaken/platstampen/pletten van walsen van platmaken/platstampen/pletten van platwalsen? Als je mij dat uitlegt snap ik het. Het gaat mij dus niet om de andere betekenissen van walsen en platwalsen. Er zijn zoveel woorden met meerdere betekenissen.
Walsen hoeft niet altijd de betekenis van plat maken te hebben. Je kunt bijv. ook wijn in je glas rondwalsen of een dansje maken waarbij je in de rondte draait.
Je zet er 'plat' voor om aan te duiden wat je met walsen bedoelt.
amc