Hebben alle schriftsoorten hoofdletters en kleine letters?

Kent het Chinees, Cyrillisch, Hebreeuws, Arabisch enz. ook het onderscheid tussen hoofdletters en kleine letters?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
6.4K

Het beste antwoord

Talen die stammen uit het Grieks (wat weer van de Phoeniciers vandaan komt) hebben hoofdletters. Bijvoorbeeld het Cyrillisch alfabet, en ons Latijns alfabet.

Andere talen hebben geen hoofdletters, maar wel soms verschillende alfabeten.
Bijvoorbeeld het Japans, een taal van lettergrepen, heeft een alfabet voor Japanse woorden (Hiragana), en een alfabet voor buitenlandse leenwoorden (Katakana.) Daarnaast hebben ze duizenden tekens (Kanji) die woorden op zich betekenen (dit komt uit het Chinees.) De Kanji kun je dus eventueel ook in Hiragana of Katakana schrijven, dat gebeurt in Japanse kinderboeken.
Net als hier kinderboeken voor kinderen die net leren lezen vaak geen hoofdletters bevatten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee, niet alle schriftsoorten kennen hoofdletters en kleine letters.

In augustus en september was ik in Georgië. Daar wordt een eigen schrift gebruikt, het Georgische schrift. Dat schrift kent geen verschil tussen hoofdletters en kleine letters.

Bron:
Zowel een reisgids (boek) als de uitleg van een gids die we een dag hadden ingehuurd.

Cryofiel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heeft iets betoverends, totdat ze er jaartallen tussenzetten. ნეკრესში (კახეთი) 1990-იან და 2000—2003
Hebreeuws niet, wel drukletters en schrijfletters
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb een tijdje Arabisch gestudeerd, maar in het Arabisch gebruiken ze geen hoofdletters..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Talen die stammen uit het Grieks (wat weer van de Phoeniciers vandaan komt) hebben hoofdletters. Bijvoorbeeld het Cyrillisch alfabet, en ons Latijns alfabet.

Andere talen hebben geen hoofdletters, maar wel soms verschillende alfabeten.
Bijvoorbeeld het Japans, een taal van lettergrepen, heeft een alfabet voor Japanse woorden (Hiragana), en een alfabet voor buitenlandse leenwoorden (Katakana.) Daarnaast hebben ze duizenden tekens (Kanji) die woorden op zich betekenen (dit komt uit het Chinees.) De Kanji kun je dus eventueel ook in Hiragana of Katakana schrijven, dat gebeurt in Japanse kinderboeken.
Net als hier kinderboeken voor kinderen die net leren lezen vaak geen hoofdletters bevatten