rondom betekend dat iets dan gesloten erom heen zit ja of nee?

In een toets vraag stond :
Vraag 1: De luchtpijp bestaat RONDOM uit verschillende lagen waarvan een laag kraakbeen is.

Echter staat in literatuur dat dit niet rondom maar hoefijzervormig is. Ik kreeg van de Docenten de reactie:

Mbt. vraag 1 rondom betekent niet expliciet dat het gesloten dien te zijn. Beiden vragen zullen dus niet worden aangepast.

De vraag is in mijn ogen niet duidelijk genoeg geweest en wil hiervoor mijn gelijk en ook daarvoor punten krijgen. Kan iemand me helpen om hem daarbij te ontkrachten en zo mijn gelijk te krijgen. Bijv de specifieke Definitie van Rondom ect.

Toegevoegd na 1 minuut:
Gaarne dit bekrachtigen met evt. goede bronnen want moet dit kunnen neerleggen bij de examencommissie. En helaas bronnen van wikipedia accepteren ze niet ;)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt gelijk het betekent namelijk aan alle kanten ik kan alleen geen bron vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rondom is niet perse gesloten.
Je zegt bv ook: rondom het plein staan woonhuizen.
Dit betekend niet dat het een gesloten cirkel huizen is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het zijn kraakbeenringen met een opening aan de achterkant.
Rondom betekent een plaats omcirkelend, aan alle kanten. Dus letterlijk gezien heb je wel gelijk.
Alleen rondom betekent inderdaad in het spraakgebruik dat het niet gesloten hoeft te zijn. Als je een cirkel hebt met telkens onderbrekingen erin kun je nog steeds zeggen dat het een cirkel vormt. Hoewel dat wiskundig gezien geen cirkel meer is maar iets wat op een cirkel lijkt (datzelfde geldt voor rondom).
Naast de onderbreking blijkt dus ook de vorm zelf niet rond maar een hoefijzervorm. Op grond daarvan zou je ook kunnen zeggen dat het niet rondom is. Maar ook daar wordt in het spraakgebruik, bij niet al te duidelijke verschillen, een afwijkende ronde toch een ronde genoemd.
Conclusie: Wiskundig gezien heb je helemaal gelijk. Maar omdat biologie geen wiskunde is geef ik je weinig kans op succes, hoewel je strikt gezien wel gelijk hebt.

Antwoorden (2)

Rondom betekend (in een cirkel) om iets of iemand heen.

Hierin staat dus niet dat het gesloten moet zijn.
Ik heb zitten googelen om resultaat te krijgen dat rondom betekend dat het expliciet gesloten moet zijn maar heb dit niet kunnen vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rondom betekent niet dat iets ergens gesloten omheen zit.
Rondom betekent (met een t trouwens;) ) inderdaad niet expliciet dat het een volledige cirkel is of dat de hele omtrek van iets hetzelfde is.
Rondom betekent letterlijk (in de betekenis die jij hier zoekt) 'om iets heen' of 'omheen'.

Een van de meest bekende voorbeelden die gegeven wordt is er een met een gebouw, zoals: 'Rondom mijn huis staan bomen.'
Zoals je kunt zien hoeft dit niet direct te betekenen dat er een cirkel bomen om het huis staat, dit kan ook als her en der een boom staat.
Het hoeft dus geen perfecte of volledig aansluitende cirkel te zijn om het woord rondom te gebruiken.

Het gedeelte van de toets vraag die jij hier neer hebt gezet is weliswaar een beetje onduidelijk geformuleerd maar verder zul je het er mee moeten doen.
Om een fatsoenlijk oordeel te geven over de vraagstelling mbt. enige onduidelijkheid over het woordje 'rondom' zal ik de hele vraag moeten hebben.

Hoop je iets verder geholpen te hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vraag 1: De luchtpijp bestaat RONDOM uit verschillende lagen waarvan een laag kraakbeen is. Literatuur: " ....na de larynx volgt de luchtpijp of trachea. Deze bestaat uit een aantal (twintig) hoefijzervormige kraakbeenringen... ... aan de achtezijde, tegen de slokdarm aan, zijn de kraakbeenringen open."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is nog steeds een gedeelte van de vraag? Er staat hier niet in wat ik nu moet antwoorden namelijk? Als de vraag te maken heeft met de lagen rondom de luchtpijp staat dit heel onduidelijk geformuleerd
maar
als dit te maken heeft met de lagen van de luchtpijp (geen idee of die lagen heeft, maar ik denk het niet? niet mijn vakgebied) staat dit correct. Op basis van het stukje gegeven literatuur ga ik er dus van uit dat het te maken heeft met mijn eerste aanneming, namelijk dat het gaat over de lagen die o.a. de luchtpijp 'beschermen' en omhullen. Zoals jij het nu formuleert staat er als deel van de vraag dat de luchtpijp bestaat uit verschillende lagen, hetgeen volgens mij onjuist is. Zou je mij dit keer de hele vraag willen geven? (of heb je deze niet tot beschikking?) dus inclusief toelichting+daadwerkelijke vraagstelling? Filolanca.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hallo, Dit was de daadwerkelijke vraag, en mede ook de reden waarom ik hierop tegenin ben gegaan. De vraag is niet correct geformuleerd naar mijn mening, en er ontsting ook er veel onduidelijkheid omtrend deze vraag. Echter ondanks vele mails die ik en mede studenten hebben gemailt hebben ze er niet concreet op gereageerd en gezegt dat ze niet in discussie gingen als het over nederlandse taal ging (lees pietluttig, mierenneuken hoe je het wilt noemen). Om ook even terug te komen op jou vraag.
In de luchtpijp (in de buurt bij de longen) zit om de luchtpijp kraakbeen ringen en daar ging de vraag over. En deze kraakbeen ringen hebben de vorm van een hoef ijzer en zitten dus naar mijn mening niet om de luchtpijp. Ik laat deze vraag nog 1 of 2 dag(en) open staan en dan zet ik jou antwoord als beste neer. Dank u
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hee, okee, nja de vraag is in dat geval dus duidelijk niet correct geformuleerd en hier zou je je voordeel mee moeten kunnen doen vind ik...
Helaas gaan ze hier vaak niet of negatief op in, dat zul je dan maar moeten accepteren :( Ik heb verscheidene keren precies hetzelfde gehad... Jammer dat je er niet verder mee komt dan en volgende keer beter. Filo.