Zie niet in waarom het niet zou mogen, het wordt er alleen niet duidelijker op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het mag wel, het wordt ook vaak gedaan om bedrijven af te korten (of instanties). Zorg dan wel dat je dat aangeeft in je tekst. Ik zou verder zoveel mogelijk uitschrijven in een betoog, dus in plaats van etc., et cetera.

Zeker als het voor een schoolopdracht is, scheelt je punten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het ligt eraan of dit betoog gesproken of geschreven is. Als je schrijft kan je bijvoorbeeld schrijven:

Het ISS (International Space Station) is niet zozeer een nutteloos project. Sedert het begin van de onderzoeken in het ISS [...]

Eerst tussen haakjes aangegeven wat de afkorting betekent en daarna hoeft dat niet meer. Hetzelfde geldt overigens voor aaneenschrijven - maar dat doet niet ter zake.

Je mag natuurlijk afkortingen gebruiken, er is geen reden waarom je dat niet zou doen. Als het maar overtuigend en helder is ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat mag zeker, maar het ligt een beetje aan het woord. Soms benadruk je een afkorting zelfs. Mag dat AUB of SVP? En leestekens worden ook wel eens aangehaald in een betoog. Uitroepteken! vraagteken? Zo lang het maar duidelijk is en geen afkortingen zijn die niet iedereen kent en geen nadruk nodig hoeven te hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat ligt aan de afkorting en aan de plek waar je die wilt gebruiken.
In het voorbeeld hierboven, van de ISS, kan het zeker wel op deze manier. Maar in een lopende zin mag je geen afkorting gebruiken van woorden, ook als die wel bekend zijn.
Voorbeeld:
Het onderzoek dat is uitgevoerd onder leiding van professor ...
Mag niet geschreven worden als:
Het onderzoek dat is uitgevoerd o.l.v. professor....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In wetenschappelijke teksten zijn afkortingen over het algemeen niet gewenst. Het lijkt me verstandig om gewoon op 'safe' te spelen en geen afkortingen te gebruiken, wat kost het je om die afkortingen gewoon even volledig uit te typen?