Op welke manieren kun je mooi je stelling in de inleiding van je betoog naar voren brengen? a.u.b. voorbeelden

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
9.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, maar waar gaat je betoog over?
Amadea
11 jaar geleden
Over Lonsdale. Het is alleen niet duidelijk of hij dat nou wel of niet wil laten toestaan. Zie zijn andere vraag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://educatie-en-school.infonu.nl/methodiek/17991-hoe-schrijf-je-een-betoog.html

Antwoorden (1)

De inleiding is het visitekaartje van de tekst: de aandacht van de lezer moet getrokken worden. Dit kan bijvoorbeeld gedaan worden door het onderwerp te betrekken op de actualiteit. In het voorbeeld van de 1040-urennorm zou dat gedaan kunnen worden door te wijzen naar de stakingen die hebben plaatsgevonden. De aandacht kan ook getrokken worden door bijvoorbeeld een anekdote te vertellen, door het onderwerp te betrekken op de historie, of door de lezer een vraag te stellen. Natuurlijk kun je zelf ook iets bedenken, als het er maar voor zorgt dat de interesse van de lezer gewekt is.
Daarnaast moet de lezer na het lezen van de inleiding weten wat hij van de tekst kan verwachten. Bij een betoog moet daarom de stelling in de inleiding vermeld worden!

Verzin dus een bijzondere gebeurtenis bij je onderwerp bijvoorbeeld iets waar mensen verbaasd van worden. Oftewel iets waardoor mensen de hele tijd de aandacht hebben voor jouw onderwerp en presentatie. Door jouw stelling en mening te koppelen aan de gebeurtenis heb jij jouw stelling in je inleiding verwerkt;)

Toegevoegd na 2 minuten:
In het begin van een betoog wordt er vaak een stelling geformuleerd. In de rest van het betoog wordt deze stelling met argumenten en voorbeelden versterkt. Ook kan de schrijver gebruik maken van het verwerpen van tegen argument. Hier later meer over.