Wat is een foutieve beknopte bijzin?

Kan iemand mij een voorbeeld en uitleg geven?

Bedankt, het is voor mijn eindexamen :)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
1.1K
Amadea
11 jaar geleden
Geef ons eerst eens een voorbeeld van een correcte beknopte bijzin, dan kunnen wij voor jou een foutieve bedenken...!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
'Wetende dat het koud is, doe ik mijn jas aan' bijvoorbeeld.

Antwoorden (3)

"Na te hebben afgewassen, vielen de borden stuk."

Het punt is dat het onderwerp in de bijzin ('Na te hebben afgewassen') overeen moet komen met het onderwerp in de hoofdzin ('vielen de borden stuk' > 'de borden vielen stuk').
Degene die heeft afgewassen, moet dus in de hoofdzin het onderwerp zijn, maar in dit geval zijn de borden onderwerp.
Feitelijk staat er nu dat de borden hebben afgewassen en daarna stukvielen, en dat is uiteraard niet wat de schrijver/spreker bedoelt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voorbeelden die wij vroeger kregen:
- Na lekker gegeten te hebben, kwamen de sigaren op tafel.
- Na goed in gevet te zijn, brachten we de schaatsen op zolder.

Toegevoegd na 12 seconden:
ingevet
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verkeerd gebruik van de beknopte bijzin levert vaak stijlproblemen op. een veel voorkomende stijlfout is dat het schimonderwerp van de beknopte bijzin niet het onderwerp van de hoofdzin is. Voorbeeld;

Nog maar net onderweg, barstte er een ruit.

Ervan uitgaand dat het weggelaten onderwerp van de bijzin het onderwerp van de hoofdzin moet zijn, dan zou je de zin als volgt kunnen beschrijven;

Toen de ruit nog maar net onderweg was, barstte hij.

Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Een beknopte bijzin kan je hier dus niet gebruiken. De oplossing ligt
in het maken van een volledige bijzin;

Toen wij nog maar net onderweg waren, barstte er een ruit.

Nog een voorbeeld van een foutieve beknopte bijzin;

Gezeten op een terras, fietsten de wielrenners voorbij.

Dit moet natuurlijk zijn;

Gezeten op het terras, zagen we de wielrenners voorbij fietsen.
amc