Zeggen mensen in andere talen ook "uhm"?

Wij Nederlanders gebruiken vaak de klank "uhm" als we niet uit onze woorden kopen. Gebruiken de mensen die andere talen spreken de klank ook, of doen zijn iets anders?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
5.4K

Antwoorden (7)

In het Engels in elk geval wel, zie http://isites.harvard.edu/fs/docs/icb.topic205778.files/clark-foxtree02.pdf
Amadea
11 jaar geleden
In het Engels zeker vooral het Amerikaans, daarom komen veel van die lui ook dom bij ons over in het buitenland.

Mijn familie is van Indiase komaf en in mijn moeders taal (niet mijn moedertaal ;) ) wat Tamil heet gebruiken ze het bijna nooit, vreemd genoeg. Ik kan niet zeggen dat ze altijd vlot uit hun woorden komen, dat zeker niet, maar toch hoor je het nooit.

Ik denk dat het deels een cultureel ingebakken iets is, mensen verliezen dat alleen door vele jaren in het buitenland te wonen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee niet perse, het kan iets zijn wat op um, uh of eh lijkt maar het kan ook een andere "vuller"zijn die aangeeft dat je aan het nadenken bent over je volgende woorden. Deze andere vullers kunnen gewoon woorden zijn zoals dus/en/maarruh....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt helemaal MrTomaat + En ook de manier waarop je dat schrijft is anders, al is soms precies hetzelfde. Bij voorbeeld in het Spaans schrijf je 'hum' of 'mmh', en in het Frans 'euh' of 'meuh'.
Denk dat er heel veel talen zijn waarin mensen uhm, mmmmm, emmmmm etc zeggen als ze even na moeten denken. In Turkije in ieder geval wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jah, in bijna alle talen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo iets word vrijwel in alle talen gebruikt.(ten minste ik ken er geen een taal waar in zo iet niet voorkomt) Maar het hangt ook een beetje van de mens af of die aan een stuk door praat of die wat vaker zoekt naar juiste woorden. En ook natuurlijk gebruiken ze in alle telen het zelfde woordje. Wij Russen gebruiken ehhhhhhhhh of ahhhhhhh. Maar het is wel maar ongeveer, want natuurlijk heeft bijna ieder mens zijn eigen manier om uhm te zeggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, niet in alle talen en er zijn ook heel veel varianten op. Net zoals in het Spaans Hallo omgedraaid ola wordt en je meer van die echt taaloude gekheden tekenkomt.

Ik heb er verder over nagedacht, en ik vermoed dat dit eigenlijk meer voorkomt bij talen waar een veel grotere woordenschat bestaat, en nog meer voorkomt bij mensen die geen zware taalopleidingen nemen. In het Frans bijvoorbeeld komt het minder voor, maar het Engels en het Nederlands hebben minstens 3 X zoveel woorden en daar komt het frequent voor, maar enkel bij die mensen die eigenlijk niet de taal uiterst vloeiend beheersen.

Dat betekent meer: De mensen die 'uhm' of 'euhm' zeggen, zeggen dit dus bijna altijd OOK als ze Frans of Engels spreken. Mensen met een Latijnse of Griekse opleiding of polyglotten zijn dit meestal 'afgeleerd' (zelf gebruik ik dat woordje ook zelden, maar ik moet dat nog eens nazien, want 'euhm' wordt dikwijls onbewust gebruikt).

En van m'n drie kinderen, zei geen enkel van de drie 'euhm' tot... nadat mijn echtgenote wegliep in 2004 en bij haar moeder ging inwonen. Marieke had woordvindingsproblemen van kleinsaf, en begon al haar zinnetjes met 'ewel zeg' i.p.v. euhm maar zocht intussen bepaalde synoniemen om niet te stotteren of te missen in haar woorden (zoals 'haswandje' ipv 'washandje') op vijfjarige leeftijd (heb ik nog opnames van). Nu ze meer Vlaams dialect dan Nederlands praat, zegt ze wel plots veel 'euhm' erdoor.

Het grootste voorbeeld bij ons was Eddy Merckx die later met dit 'taalgebrek' toch een beroemde radiocommentator werd. Hij leerde het ook grootdeels af intussen...

Intussen als leerkracht kan het heel interessant zijn om TOCH 'euh' te gebruiken omdat kinderen attentief worden en menen dat er een moeilijk en nieuw woord volgt dat ze moeten aanleren, volgens http://www.nu.nl/wetenschap/2504077/euh-en-euhm-nuttige-woorden----.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een oudere topic om minder 'euh' te leren zeggen staat al op Goeievraag.nl is http://www.goeievraag.be/vraag/persoon-gezondheid/overig/mogelijk-teveel-euh-praten.56541
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tweede nuance: Vroeger bestond er een strikte schrijftaal die door deftige mensen ook gebruikt werd in gesprekken en daar was dit woord gebruiken absoluut taboe. Nu (2012) is de 'gewone' taal ook dikwijls de Facebook- en goeie-vraag-nl-schrijftaal en dus bevatten die teksten dan ook meer 'zinvullings'-woordjes zoals 'euh', 'eigenlijk', 'gewoon' (en ik gebruik ook 'effectief' 'etcetera' en iets pseudo-intellectuelere vormen).