Wie de armband wil bekijken, om te zien wat er allemaal aanhangt, moet dat kijken "betalen" door er een nieuw bedeltje aan te hangen (of door de belofte te doen er eentje te kopen). Dit "betalen om te kijken" wordt bedelen genoemd.
De afzonderlijke bedeltjes verbeelden zo de herinnering aan de schenker. De draagster weet precies van wie welk bedeltje is.
bamibal
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een hele poos geleden heb ik me dat ook afgevraagd. Alle verklaringen hielden iets in over het bedelen om nieuwe figuurtjes. Toch is er geen buitenlandse vertaling voor dit woord.
Mijn verklaring is gebaseerd op een feit uit het verleden:
In die tijd van de geuzen werd gezegd: Ce ne sont que des gueux (Het zijn slechts bedelaars). Maar voor alle niet-Spaansgezenden werd geus een erenaam. De Geuzen zelf pronkten met die naam en hingen ten teken dat ze bij de Geuzen (bedelaars) hoorden een mini bedelnap aan een ketting om hun nek. Zo werd de bedelnap verheven tot sieraad met een betekenis.
Toen ik dit ergens (?) gelezen had, moest ik meteen aan bedelarmband denken. Ik denk dat hierdoor -alleen in Nederland! - het woord bedelarmband is ontstaan.

Toegevoegd na 1 minuut:
Staans-gezenden = Spaans-gezinden