Bal- in balorig betekent 'kwaad, slecht'. Vroeger sprak men niet van balorig maar van balhorig; iemand die niet goed wilde luisteren, was balhorig ('slecht horend'). Hieruit is de huidige betekenis van balorig ontstaan: 'niet naar goede raad luisterend, tegendraads, ontevreden'.

Hetzelfde woorddeel vinden we in baldadig: dat betekende oorspronkelijk 'misdadig' (het woord daad is erin te herkennen). Later kreeg het de wat minder sterke betekenis 'wild en uitgelaten'. En dan is er nog het verouderde woord balsturig, dat letterlijk 'slecht/moeilijk te sturen' betekent, en vandaar 'koppig, onhandelbaar' of 'grillig'.

De spelling ballorig (met twee l'en) is niet juist. Er is wel een keten van kinderspeelparadijzen met de naam Ballorig; hierbij is vermoedelijk een woordspeling gemaakt met ballen, vanwege de associatie met de ballenbak.

Overigens komt de etymologie van balorig niet meer terug in de afbreking van het woord: het wordt afgebroken als ba-lorig of balo-rig, niet als bal-orig.
bamibal
11 jaar geleden
adriana
11 jaar geleden
Je hebt gelijk wat betreft die dubbele L, maar zojuist bij een taalprogramma werd die dubbele L fout gerekend,en dat verbaasde mij.
bamibal
11 jaar geleden
Dubbel L is ook fout. Staat ook in bovenstaande tekst.
Amadea
11 jaar geleden
Dat het met een dubbele L geschreven wordt is vast veroorzaakt door de keten van speeltuinhallen die de naam Ballorig draagt. Net zoals sommigen zijn vergeten hoe je connectie spelt, als gevolg van de busnaam Connexxion!
bamibal
11 jaar geleden
Inderdaad. Maar ik denk dat het ook door de uitspraak komt. Balorig wordt door de meeste mensen als "bal-lorig" uitgesproken, en niet als "baa-lorig".
adriana
11 jaar geleden
Dank voor deze reactie, ik zit nu taaltechnisch weer op het juiste spoor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat een rare minnen....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hoezo? Zien er hetzelfde uit als anders
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
compleet onnodige minnen. +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@katoen :-D

Andere antwoorden (2)

Balorig betekent eigenwijs, tegendraads, niet luisterend.
Het komt waarschijnlijk van bal(=slecht)horig(luisterend)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uit het Middelnederlands: balhorich betekende in 1484 ‘slecht horend, het horen moe’. Het eerste deel van het woord, 'bal', betekent: slecht. Net als in baldadig. De uitspraak van het oorspronkelijke woord was met een zwakke h, en zo komt het dat het de huidige vorm kreeg.
De betekenis was dus ‘slecht luisterend’, en daaruit is de huidige betekenis ‘niet willen luisteren, weerspannig’ ontstaan.
Amadea