Zijn woorden zoals' trotschheid, joodsche, Nederlandsche' verboden?

Ik weet dat veel woorden met 'sch' zijn vervangen door alleen een -s. Maar is het gebruiken van de woorden met -sch verboden, of mag men daar nog steeds gebruik van maken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
He, dat is een goeie! boetes op ernstige spelfouten...
Ik stel voor: tien euro verkeerde d/dt en op "me" in plaats van "mij" komt 100 euro boete.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hahaha, bepaalde spelling is nooit verboden, zo gek is het in Nederland nog niet :-D
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verboden was wellicht niet het gepaste woord. Bedoelde er mee of het gebruik maken van woorden met -sch nog steeds wordt 'geaccepteerd'.

Het beste antwoord

Ze zijn niet verboden, maar wel onjuist. Je mag ze gewoon gebruiken en ze worden ook wel gebruikt. Met name om een verwijzing te maken naar de tijd dat het woord nog in gebruik was. Dus 'We hebben nu de euro, maar ik verlang vaak terug naar de oude, Nederlandsche munt. Toen de mensch nog gelukkig was'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank!

Andere antwoorden (2)

Nee hoor, ze volgen gewoon niet de hedendaagse spelling. Op school zullen ze bij een dictee fout gerekend worden - tenzij ze onderdeel zijn van een citaat in oude spelling - maar in een tekst waarin bewust gebruik gemaakt wordt van oude spelling zijn ze prima. Niemand zal je er voor oppakken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gebruiken van de -sch- uit de oude spelling is niet verboden. Het staat alleen raar en is zeker niet aan te bevelen in een officiele brief. Die wordt meteen terzijde geschoven omdat men zal denken dat er een grap wordt uitgehaald of 'een fossiel' die nog in de hele oude spelling zit de briefschrijver is.
Het past eigenlijk alleen nog in kunstzinnige objecten die op de oudheid duiden, zoals oude gedichten die zg. in vroegere tijden zouden zijn geschreven,als tekst onder oude prenten uit die tijd of in een toneelstuk dat in die tijd speelt.
amc