Waar komt de naam Friesland vandaan met name Fries(land) ?

Toegevoegd na 41 seconden:
p.s waar plaats je deze vraag

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
8.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dit levert wel ea op pinkeltje: http://nl.wikipedia.org/wiki/Friesland
ik zou de vraag plaatsen bij maatschappij - overig
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is etymologie, dus taal.

Het beste antwoord

Oorspronkelijk was het Friezenland: het land van het volk de Friezen. Hun oorsprong ligt in het gebied tussen Zuid-Skandinavië, Denemarken, en de regio Weser/Oder.

De naam Friezen is etymologisch moeilijk te verklaren. Er is heel wat af gespeculeerd. Het varieert van "de moedigen", "golvend haar" tot "de geliefden". Daarbij geniet de laatste verklaring tegenwoordig de meeste voorkeur. Friezen is afgeleid van het Indo-Europese woord Preisios. Dit woord is weer een afleiding van prei-/prai-, wat liefhebben betekent. De Friezen zou vertaald kunnen worden als "de vrienden". Ook zou er een relatie met Freyr / Freyja kunnen zijn, want er is overeenkomst tussen die woorden. Bovendien zijn Freyr en Freyja de goden van respectievelijk vruchtbaarheid en geliefden; dit komt overeen met de betekenis van de Indo-europese woorden prei-/prai-. De Friezen behoren tot de Ingwaeonen en hun stamvader Inguz wordt gelijk gesteld met Freyr. Maar dit is nooit wetenschappelijk bewezen.
Amadea
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Fries komt van Fry wat vrij betekent, Friezen zijn dus mensen die zich zelf als vrij beschouwen. Dit in tegenstelling tot bezet. Je zou Friesland dus kunnen vergelijken met het dorpje van Asterix. In die tijd werd de naam Friezen voor het eerst genoemd.