Is het fasiliteren of faciliteren?

Op internet kom ik diverse versies tegen. Een woordenboek heb ik hier even niet in de buurt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
1.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://woordenlijst.org/ is ook altijd handig als je de spelling van een woord wilt controleren en je wel internet hebt. Het is in feite het groene boekje, maar dan online.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ok, dit kende ik niet. Hoe 'kloppend' is dit dan eigenlijk?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik faciliteren in type dan vindt de site van de link het niet. Hoe zit dat dan precies?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, nu je het zegt. :) Hij staat kennelijk niet in het Groene Boekje dan. Wat je echter wel als leidraad kunt gebruiken is dat alle andere woorden die erop lijken ook met 'facili' aan het begin worden geschreven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Da's geen reactie, da's een mooi volledig antwoord hoor, Dutchcheese ;-) Plusje tegoed.
Rieneke1
14 jaar geleden
idd een goed antwoord dutchcheese, ook van mij hou je er een tegoed!

Het beste antwoord

Zoals zovele leenwoorden is dit etymologisch te verklaren door naar het oorspronkelijke woord te gaan : facilis in het latijn en in het frans facile en faciliter als werkwoord, iets vergemakkelijken, de manier waarop iets eenvoudiger kan veranderd worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

faciliteren
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, enige goede antwoord. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het goede antwoord met één l. Goed opgemerkt. +1
Wil opmerken dat ik wél heb geplust
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en ik niet dan? Zie toch echt 2 plusjes, waarvan 1 van mij?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ je, klopt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry! C4th. Maar toen ik het plusje gaf stond de jouwe er nog niet. ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat moet dan aan de verversing van je scherm liggen, want toen ik jouw reactie las, dacht ik dat ik het echt vergeten had, nog een keer geklikt, kreeg ik de melding dat mijn stem niet kon worden toegevoegd omdat ik al gestemd had op dat antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oude laptop en een trage wifi verbinding. Kan maar zo.
Even goede Gvers
Als je het over ondersteunen of helpen hebt (facilitate), dan is het faciliteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
faciliteren, zonder twijfel