Wat betekent mijn naam ; Dagmar ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
4.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou ga er maar aan staan.... je stelt een vraag en krijgt drie verschillende antwoorden!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
is dat zo?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat is er Katoen? Moolkeesje had toen nog niet geantwoord hoor of bedoel je wat anders? Waarom denken mensen dat anderen op internet begrijpen wat je bedoelt met zo'n korte vraag?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nou Pelle , ik vind de antwoorden niet zo erg verschillen, dat bedoel ik!.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waren zulke vragen er elke dagmar ;)

Antwoorden (4)

De naam Dagmar wordt voornamelijk gebruikt in Scandinavië en in Duitsland. De naam is samengesteld uit de Oudslavische woorden dragi- `geliefd' en -mir `vrede'.

Dagmar komt in Nederland 90 keer voor als jongensnaam, en 2058 keer als meisjesnaam.
Pieter2011
11 jaar geleden
www.encyclo.nl/begrip/Dagmar
Deens uitbundige dag, helder, vreugde van de Denen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dagmar betekent Vrede!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
DAGMAR
------------------------------------------------------------------------------------------ door Dries van den Akker s.j. (zie ook: www.heiligen-3s.nl)
Betekenis
1] Scandinavische variant van de oorspronkelijke Slavische vorm Dragomir(a);
samengestelde Boheemse (of Wendische) naam:
1.1] 'dragi-' = 'geliefd'
1.2] '-mir' = 'vrede'
Dus: 'lieve vrede', 'vredelievend'.
2] een andere uitleg geeft een samengestelde Germaanse naam:
2.1] 'dag-' = 'dag(licht)'
2.2] '-mar' = 'vermaard', 'beroemd'
Dus: 'beroemd als de dag'; 'klaar als de dag'
*
Bijzonderheden
Het schijnt dat deze naam in West-Europa pas bekendheid kreeg en in gebruik raakte door de
historische roman 'Valdemar Sejr' van de Deense schrijver Ingemanns (1826). Het gaat hier om
Valdemar II, koning van Denemarken, die in 1212 een Boheemse prinses Dagmar huwde. Zij
werd later als heilige vereerd (zie onder)
*
In 1967 stond deze naam te Karlsruhe en Berlijn op de 45e plaats van meest gekozen namen.
*
Dagmar (ook Dagmara) van Denemarken (ook van Bohemen), Ringsted, Denemarken;
vorstin; † 1212.
Feest 24 mei.
Veel gegevens zijn er over haar niet te vinden.
Zij was de eerste vrouw van de Deense koning Waldemar II, bijgenaamd "De Overwinnaar"; hij
regeerde van 1202 tot 1241. Haar korte leven was van grote liefde vervuld: zij stierf op jonge
leeftijd. Haar echtgenoot liet haar bijzetten in de kathedraal die door zijn voorganger en
naamgenoot Waldemar de Grote (1163-1170) was gebouwd: de St-Bentskerk te Ringsted op
Seeland.
Toen men later haar graf opende, vond men daarin geen stoffelijk overschot, alleen een kruis.
Dat heet sindsdien het Dagmarkruis en wordt bewaard in het museum te Kopenhagen; het is van
Byzantijnse herkomst en moet stammen uit de 12e eeuw. Het is dus ouder als zijzelf. Zouden we
daaruit de conclusie mogen trekken dat zij het tijdens haar leven nog in bezit heeft gekregen en
dat zij het ook heeft gedragen...?
Het kruisje was oorspronkelijk een reliekhoudertje (zat er wellicht een splinter van het heilig
Kruis in dat in Constantinopel (= Byzantium) werd bewaard en vereerd?). Het is slechts 3,4 cm
hoog en 2,9 cm breed: er staan aan beide zijden afbeeldingen op. Op de voorkant: een kruisiging
in kleurig email en op de achterkant in de uiteinden van de kruisbalken portretjes van heiligen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Moolkeesje! Vette +! Wat een mooi en uitgebreid antwoord!