Waarom heet 'de kleermakerszit' de 'kleermakerszit'?

Hij is toch bedoeld om je voeten warm te houden? Waarom is ie daar dan niet naar vernoemd? En het is toch 'KLEDINGmaker'? Geen 'KLEERmaker'?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
5.2K

Het beste antwoord

De kleermakerszit is een typische houding waarin de kledingmakers vroeger zaten. Met hun beide benen onder zich gekruist, zodat ze zittend op de grond of op hun naaitafel goed konden naaien. Dit is wat ik er van weet.
Daarnaast is kleermaker een woord die is afgeleid van kledingmaker. Kleermaker is een normaal nederlands woord. Veel beroepen zijn in het nederlands afgeleid van het originele woord. Bv: slager - slachter.

De kleermakerszit wordt ook wel eens de lotus houding genoemd. Echter kennen wij deze houding vaak met de benen onder onze billen en zitten de 'lotussen' met hun voeten boven op hun benen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

De term is afkomstig van de typische 'zit' van kleermakers uit vervlogen tijden.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De zithouding is in het Nederlands genoemd naar kleermakers, die vaak op deze manier op de grond of een tafel, met de benen dicht gevouwen voor zich zaten, waarbij ze het te verwerken kledingstuk op hun benen legden. De naam is historisch: enerzijds zijn er vele kleermakers die nooit in de kleermakerszit zitten, anderzijds zijn er veel mensen die geen kleermaker zijn en regelmatig wel in deze houding zitten

Toegevoegd na 12 minuten:
Het woord 'kleer' komt van klederen. Dit was het woord voor kleren, kleding (1521).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee niet om je voeten warm te houden maar de vroegere kleermakers die alles met de hand moesten doen zaten op een grote tafel.
Zo hadden ze alles bij de hand en bleef het kledingstuk schoon.
Zij zaten dan in deze typische zit omdat ze zonder rugsteun stevig zaten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ambacht van kleermaker is al millennia oud. Het werd al beoefend ten tijde van de oude Grieken en Romeinen en naar alle waarschijnlijkheid ook al ver daarvoor.

Traditionele kleermakers zaten op een tafel te werken. Dit om op een vlakke ondergrond om zich heen te hebben en daarbij niet op de grond te hoeven zitten. Daar komt het woord kleermakerszit dan ook vandaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kleermakerszit is een comfortabele meditatiehouding omdat het geen lenigheid van je benen vraagt.Het is van belang je rug recht te houden, in 1 lijn met je hoofd en heupen. Deze houding voorkomt het in slaap vallen tijdens meditatie omdat, wanneer je in slaap valt, je rug buigt of je hoofd naar voren valt en je hierdoor elke keer weer de prikkel krijgt wakker te blijven.