Waarom worden sojascheuten (taugé) zo genoemd terwijl het eigenlijk de scheuten van de mungboon zijn?

Waarom hebben "we" er niet voor gekozen het mungscheuten te noemen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
5.7K
Amadea
11 jaar geleden
Verwarrende vraag, want in Nederland noemen wij het geen scheuten maar kiemen. En ze zijn van de katjang idjoe (dat komt door onze banden met Indië!). Dus allemaal verschillende namen voor hetzelfde...
Amadea
11 jaar geleden
Het woord tauge komt uit het Maleis, en dat komt oorspronkelijk weer van het Zuid-Chinese 'tou gé'. De Latijnse naam is Phaseolus aureus.

Het beste antwoord

Het blijkt dat er meerdere soorten gekiemde bonen onder de noemer taugé gebruikt worden.

Katjang idjoe (Phaseolus aureus) is bekend door het gebruik als kiemplantje (taugé) in de Chinese en Indische gerechten.
Ook gekiemde sojabonen (Glycine max) worden wel eens onder dezelfde naam op de markt gebracht.

De rijpe zaden van de mungboon (Vigna radiata) worden heel of als spliterwt in talloze gerechten verwerkt.
Amadea