Waar komt de term plofkip vandaan?

Er lijkt geen enkele reden te zijn waarom dat beest zo heet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
3.8K

Het beste antwoord

Die term heeft Wouter Klootwijk bedacht. Zie link met alle info

Toegevoegd na 39 minuten:
Sorry voor het korte antwoord, had even geen tijd om het verder uit te schrijven. Ik heb net nog gezocht naar de 'geboorte' van de plofkip in een uitzending van de Keuringsdienst van Waarde uit 2001, maar kan hem helaas niet vinden. Ik kon wel een radiofragment vinden waarin hij e.e.a. toelicht.

Toegevoegd na 2 uur:
En hier ook nog keer het volledige antwoord:

Plofkip

De term plofkip is bedacht door Wouter Klootwijk, journalist en medewerker van het programma 'Keuringsdienst van Waarde'.

Plofkippen zijn vleeskuikens die in grote hoeveelheden in stallen opeengepakt zitten. Ze zijn zodanig doorgefokt, dat ze zo snel groeien dat ze na gemiddeld 42 dagen 'slachtrijp' zijn. Deze snelle manier van groeien veroorzaakt vaak hartproblemen: vleeskuikens lopen het risico letterlijk dood te groeien. Ook worden ze zo snel zo zwaar en lijden ze vaak zo zeer aan kalkgebrek, dat hun eigen poten het gewicht niet meer kunnen dragen, en ze dus letterlijk door hun poten zakken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Even uitschrijven of kopiëren uit je bovenste bron want je antwoord is gewoon prima maar zo wordt het verwijderd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tnx voor de tip Pelle:) Plofkip
De term plofkip is bedacht door Wouter Klootwijk, journalist en medewerker van het programma 'Keuringsdienst van Waarde'. Plofkippen zijn vleeskuikens die in grote hoeveelheden in stallen opeengepakt zitten. Ze zijn zodanig doorgefokt, dat ze zo snel groeien dat ze na gemiddeld 42 dagen 'slachtrijp' zijn. Deze snelle manier van groeien veroorzaakt vaak hartproblemen: vleeskuikens lopen het risico letterlijk dood te groeien. Ook worden ze zo snel zo zwaar en lijden ze vaak zo zeer aan kalkgebrek, dat hun eigen poten het gewicht niet meer kunnen dragen, en ze dus letterlijk door hun poten zakken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee nee dat moet je IN je antwoord zetten, niet hier in de reacties!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een tel nadat ik het had gedaan, bedacht ik mij dat ook, hij staat nu IN het antwoord;)

Andere antwoorden (3)

Omdat hij als het ware 'ploft' omdat hij zo dik is. Plof mouwen zijn 'opgeblazen' mouwen.. Net als de kip dus ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
rose
11 jaar geleden
Exacetely
Een plofkip wordt op zo een manier vetgemest, dat het arme dier door haar pootjes zakt en dan neerploft, waarna ze spoedig geslacht wordt.
Het is dus een manier van kweken waarbij volledig voorbij gegaan wordt aan het welzijn van de kip.

Toegevoegd na 4 minuten:
Dus naar het nut van het acroniem (fokschaap/plofkip) is er een heel ongunstige betekenis van dit woord.
Vandaar dat opgeroepen wordt geen plofkippen of kiloknallers te kopen zodat deze praktijken aan banden gelegd worden.

Ik denk dat het geen uitleg behoeft dat het dier veel pijn lijdt,
Als je als mens door je benen zakt omdat ze je gewicht niet meer kunnen dragen is er ook al heel wat leed geleden.

Bovendien kiest een kip haar dieet niet....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Plofkip is dus een kiloknaller oftewel een hele kip voor 4-5 euro.
Kuiken van 6 weken al zo zwaar als een volwassen kip van 4 jaar die gezond is en niet mishandeld.
Oftewel kortweg een kuiken helemaal volgepropt met voer wat dik maakt voor het vlees en vol wondjes zit en niet op zn poten kan staan met zn 300en op elkaar met loopruimte van een a4tje per kip.
Worden gevangen door ze keihard bij hun poten te pakken daarna gesorteerd met een bezem en daarna mes of gas der op en eet smakelijk mensen die er van genieten om zo'n beestje te eten.
Reden 1 om vegetarier te worden.

Toegevoegd na 2 minuten:
Coop en Deen gaan de goeie kant wel op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ben benieuw hobbyisten club??