Wat bedoelt men eigenlijk met 'opgedragen aan ...' ?

Vaak wordt een boek, een prijs of wat dan ook 'opgedragen aan' iemand. Wat bedoelt men daar eigenlijk precies mee?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
12.1K

Antwoorden (4)

Het is een eerbewijs wijden aan iemand: Opdragen: (overgankelijk) iets ~ aan als eerbewijs iets wijden aan iemand. Dit boek dragen wij op aan onze ouders.

Toegevoegd na 1 minuut:
Of nog ietsje anders: een boek aan iemand opdragen: als eerbewijs zeggen dat je het voor iemand hebt geschreven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
iemand speciaal bedanken voor dit resultaat of zelfs mede mogelijk gemaakt door die bepaalde iemand.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Men wil hier iemand speciaal bedanken/herdenken voor zijn eigen prestatie die men leverde, dikwijls een soort "ter nagedachtenis van" want niet zelden is dit voor een overleden iemand.
Ook kan men dit doen om iemand te bedanken voor de hulp of steun die men daarbij gekregen heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik voor mij denk dat er ook een soort van valse bescheidenheid aan te pas komt, maar wie ben ik?