Is het "...het repliceren van active-directory gegevens" of "...het repliceren van active directory-gegevens"?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
1.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou Active Directory los schrijven en met hoofdletters, en het streepje tussen directory en gegevens. Active Directory is een naam voor software.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"...en het streepje tussen directory en gegevens."
Is dat (de) regel?
Hoe luidt die (spellings)regel dan ongeveer?

Antwoorden (2)

Als "Active Directory" inderdaad een programma is, zoals in de reactie van Stippel staat, is het naar mijn idee:

ActiveDirectorygegevens of ActiveDirectory-gegevens

Behalve als je niet naar het echte programma verwijst, maar als het gegevens zijn die te maken hebben met ietd dat op Active Directory lijkt.
Dan is het met kleine letters en verder hetzelfde.

Voor uitleg, zie:

http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/1296/powerpointpresentatie_powerpointpresentatie_powerpointpresentatie_powerpointpresentatie_powerpointpresentatie/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja maar PowerPoint schrijf je _altijd_ aan elkaar. En Active Directory nooit.
Dus ik denk dat de betreffende regel niet opgaat?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk.
Ik wist niet dat PowerPoint aan elkaar geschreven moest worden.
Weer wat geleerd :-) Ik kan de juiste regel niet vinden. Je kunt wel een taalvraag stellen op dezelfde website.
Het kan wel een paar dagen duren voordat je reactie krijgt.
Zelf heb ik dit meerdere keren gedaan; ik kreeg steeds een duidelijke uitleg terug. Als je dat wilt, kan dat hier: http://taaladvies.net/vraag/
(als je het niet wilt, kan dat trouwens nog steeds ;-) )
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit forum gebruik ik ook wel eens voor taalvragen, trouwens: http://onzetaal.nl/forums
Er hoeft helemaal geen spatie tussen.
Active Directory zorgt voor een soort centrale plaats voor netwerk administratie, beveiliging, domeinbeheer enz.
Beheerders kunnen hierin het netwerk van een bedrijf beheren.Active Directory wordt ook wel het ADnetwerk genoemd.

Kijk maar eens rond op internet. Active is het bijvoeglijke naamwoord dat bij de Directory hoort en heeft geen spaties. Nergens zal je het met een spatie zien staan als je op het net googelt. Zo staat er bijv. Active Directory Database en dat kan je zien als Active Directory gegevens.

In Nederland worden samenstellingen gewoon aaneen geschreven en in de Engelse taal hoort er officieel een spatie tussen omdat Active geen op zichzelf staand zelfstandig nmw. is en alleen iets zegt over de 'Directory' die zou net zo goed iets als 'Passive Directory' kunnen heten en daarom is het een bijvoeglijk naamwoord en geen eigen naam of één woord. Het kan ook geen;
active directory-gegevens zijn want dat zou betekenen dat het gegevens uit de directory zijn die actief zijn en dat is niet het geval. Het zijn dus Active Directory gegevens.
amc