Welke van de twee is juist? 'Ik zou het niet leuk hebben gevonden als' of 'ik had het niet leuk gevonden als' ?

Ik woon in het zuiden van het zuiden van ons kikkerlandje en een vriendin van mij die woont dichtbij Rotterdam. Nou zei zij de zin 'ik had het niet leuk gevonden als dat waar was": een zin die ik zelf zou hebben geformuleerd als "ik zou het niet leuk hebben gevonden als". Welke van de twee is 'standaard Nederlands'? Naar mijns inziens zijn ze beide goed. Hoe komt het dat er dit verschil bestaat? Als je in het Engels zegt "I wouldn't have liked it if it were to be true" dan gebruik je toch ook "would have" (zou hebben)... Hoe zit dat nou?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
5.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan allebei, is gewoon een andere vorm. I hadn't have liked it kan ook volgens mij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja maar in het Engels is het dus fout. I hadn't have liked --> I hadn't liked. Daar moet die extra 'have' weg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je kunt engels niet met nederlands vergelijken

Antwoorden (5)

Beide zinnen kunnen gebruikt worden, er is gewoon iets van verschil in taalgebruik tussen het "noorden" en het "zuiden" van Nederland.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij weinig met taalgebied te maken, zijn volgens mij gewoon twee vormen. Ik zou het alle twee gezegd kunnen hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mee eens. Denk niet dat taalgebied hiermee te maken heeft. Weer anderen op mijn MSN-lijst zouden mijn zin hebben gezegt/hadden mijn zin gezegd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
gezegD * xD
rose
11 jaar geleden
De twee vormen drukken simpelweg iets verschillends uit.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Hier gaat het erom, zoals jij opgemerkt hebt, dat die tweede variant ''ik had het leuk gevonden'' ook hypothetisch gebruikt wordt. Het geeft aan wat de spreker of iemand anders in een bepaald geval in het verleden ''zou hebben gedaan''. In tegenstelling tot de spreektaal wordt in de schrijftaal bijna uitsluitend de constructie met ''zou'' gebruikt.
In het Duits bestaat deze onduidelijkheid niet omdat er speciale zou-vormen van werkwoorden zijn, genaamd de Konjunktiv 1 en 2 : tegenwoordige tijd en verleden tijd.
Ich habe--> ich hätte (zou hebben), ich war -->ich wäre (zou zijn)
Ich hatte das auch getan =Ik had het ook gedaan (Ik ben niet de enige die het daadwerkelijk had gedaan, iemand anders had het ook gedaan)
Ich hätte das auch getan =Ik zou het ook gedaan hebben, soms ook: ik had het ook gedaan(...als ik jou was)
Ich war froh = Ik was blij
Ich wäre froh gewesen =Ik zou blij geweest zijn, soms ook: ik was blij geweest
De vormen met ''had/was'' kunnen dus voor onduidelijkheid zorgen.
Beide zinnen zijn correct. Er zit alleen een verschil in betekenis.
Ik had het niet leuk gevonden: het is bij een ander gebeurd; als dat mij was overkomen had ik dat niet leuk gevonden.
Ik zou het niet leuk hebben gevonden: het is niet gebeurd. Maar stel dat het zou gebeuren, dan zou ik het niet leuk vinden.

Naar mijn inzien (of: mijns inziens) maakt het niet uit of je uit het zuiden of westen van het land komt. Voor beiden geldt hetzelfde.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
beide* (grammar nazi! ;D)
Dat gevoel heb ik dus wel als ik ze beide gebruik. Bij de een is het nog niet gebeurd (vandaar de contionnel), maar bij de andere dus niet. Toch worden ze beide gebruikt om hetzelfde te zeggen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
conditionnel*
Amadea
11 jaar geleden
Nee, je zegt er niet hetzelfde mee. In het eerste geval spreek je over een gebeurtenis die in werkelijkheid heeft plaatsgevonden. In het tweede geval gaat het om een hypothese.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het is beiden, hoor iroy. je zegt alleen beide als het een bijvoeglijk naamwoord is als in 'beide meisjes', hier is beiden een zelfstandig naamwoord, dus beiden.
anyway, volgens mij is het allebei goed. Wat amadea zegt is gedeeltelijk waar, want je kunt ook gewoon zeggen ik had het niet leuk gevonden als je me nu een klap had gegeven. Dan is het ook niet gebeurd. Daarnaast denk ik dat 'had niet leuk gevonden' ook gewoon een beetje versimpeld nederlands is, zou hebben gevonden klinkt netter
beide zijn juist in andere betekenis! dat klopt...

en het is natuurlijk wel zo dat er verschil is in taalgebruik tussen zuid en noord, dat is gewoon zo!
maar, het klopt dat er maar 1 abn is!
wat niet wegneemt, dat taal leeft, en dat kom je in noord (boven de rivieren) en dan nog in de randstad zeker tegen.

het vreselijke woord #ga# is verworden tot hulpwerkwoord.
#ga# is de stam van het werkwoord #gaan#.
bijvoorbeeld: ik ga naar bed of ik ga naar school.

tegenwoordig wordt het anders gebruikt!

bijvoorbeeld: ik ga dat niet redden, of hij gaat volgend jaar met die opleiding beginnen...!
correct nederlands is: ik #zal# dat niet redden, of
hij #zal# volgend jaar met die opleiding beginnen...!
het is van het hulpwerkwoord: zullen .

het ergste is dat dit verkeerde gebruik van het werkwoord gaan zich als een olievlek heeft uitgebreid, en dat is een probleem, want hoe valt dit te keren, anders dan onze kinderen op te voeden met correct taalgebruik.

bovendien blijkt het een probleem te zijn om docenten (basis- en vervolgonderwijs) te vinden die #nog wel# correct nederlands spreken!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is straks correct Nederlands daar ga je niks tegen beginnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mrtomaat: ik ben bang, dat je gelijk gaat krijgen en dat ik straks spijt ga krijgen, dat ik niet ben gaan lesgeven in de nederlandse taal, zodat ik er misschien op tijd iets tegen had kunnen doen! :)
'Ik zou het niet leuk hebben gevonden' is onvoltooid verleden toekomende tijd, terwijl of 'ik had het niet leuk gevonden' voltooid verleden tijd is.

Het is allebei correct Nederlands, maar welke van de twee juist is hangt af van wat je wilt zeggen.

De tweede zin zegt eigenlijk dat je het in het verleden niet leuk vindt dat 'dat' in het verleden waar was, terwijl de eerste zin uitdrukt dat dat je het nu (de verleden toekomende tijd) niet leuk vindt dat 'dat' in het verleden waar was.
rose
11 jaar geleden
Het zijn alle twee correcte werkwoordstijden.
'Ik had het niet leuk gevonden' is de voltooid verleden tijd.
'Ik zou het niet leuk hebben gevonden' is de voltooid verleden toekomende tijd.

Ze zijn dus beide goed.
amc