Waarom klinkt "mijn wijf" zo grof in het Nederlands, terwijl het Engelse "my wife" wel acceptabel klinkt?

De woorden lijken zo veel op elkaar, maar dragen elk een andere lading.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
4.7K

Antwoorden (2)

Omdat in verschillende talen op elkaar lijkende woorden niet per definitie dezelfde betekenis hebben. Zo moet je met talen in verre landen vaak oppassen welke naam je ergens aan geeft. Dat heeft het bekende Zweedse meubelconcern ondervonden in Thailand. Chinezen interpreteren de naam van de zoekmachine van Microsoft, 'Bing', als 'ziekte' of 'pannenkoek'. 'Bundh', een currysaus van een Brits bedrijf, klinkt in de oren van mensen die Punjabi spreken als 'achterwerk'.
Zelfs Fries en Nederlands kunnen tot verwarring leiden:" 't ken net" betekent in het Fries dat het niét kan, terwijl het in het Nederlands net wél kan.
Amadea
11 jaar geleden
Omdat 'wijf' iets anders betekent dan 'wife'!

'Wijf' is een scheldwoord, terwijl 'wife' gewoon 'echtgenoot' betekent.

Als je 'mijn wijf' vrij zou vertalen naar het engels, dan zou je iets krijgen in de vorm van 'my bitch'.
Dat klinkt al gelijk een stuk minder leuk.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ook de uitspraak is verschillend.
In het Nederlands spreek je 'wijf' uit met de 'ij'.
In het Engels wordt het 'wajv'.
Ook hierdoor klinkt het woord toch netter dan ons hollandse 'wijf'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
In het Engels zou ik mijn echtgenoot toch husband noemen, en geen wife...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jaaaaa, die zit hahaha.
EchtgenotE€!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En dan hebben we Cock nog niet gehad. Overigens, opvallend dat mensen in America Gay heette of Ash. Daar dacht nog aan bij Paul van As......
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik was laatst in New York, waar ik bijna een supergave jeans kocht.
Wat mij tegenhield?
Toen ik in de spiegel keek, zag ik het merk heel groot op de kontzak genaaid: KUT!
whahahaha!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik bedoel maar, overigens een lekker wijf klinkt toch weer heel positief
Amadea
11 jaar geleden
Niet voor vrouwen. Het is grof en onterend. Zo zullen mannen onder elkaar wellicht spreken als ze het over bepaalde types hebben. Maar positief is dat echt niet...