Hoeveel verschillende soorten Engelse accenten heb je?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
2.8K

Het beste antwoord

Heel wat! Hier een citaat van deze site:
http://www.landenweb.net/engeland/taal/
waar wat meer wordt verteld over accenten en dialecten.

"In de afgelopen eeuwen ontwikkelden de inwoners van het East End in Londen een speciale taal: het Cockney. De Cockneys zijn mensen die in de East End geboren zijn, speciaal zij die wonen ‘within the sound of Bow Bells’, wat betekent zo ver als de kerkklokken van de St. Mary-le-Bow gehoord kunnen worden.
Kenmerkend voor het Cockney is de ‘gottislag’, het kortstondig onderbreken van de klank van de stem of het aanzetten hiervan door het korte dichtklappen van de stemspleet en het hierbij onderbreken van de trilling van de stembanden. Veelvuldig komt de klank voor, zoals in woorden als ‘better’, waarbij de ‘t’ als gottislag wordt uitgesproken, wat veelal al be’er wordt weergegeven.

Verder zijn er nog een overweldigende hoeveelheid regionale dialecten en accenten, die voor buitenstaanders niet te volgen zijn. Behalve het Cockney van Londen kunnen nog genoemd worden het Scouse van Liverpool, het Geordie van Newcastle en Tyneside en het Brummie van Birmingham en omstreken.
De grootste verschillen zijn die tussen Noord- en Zuid-Engeland. Mensen uit het noorden gebruiken kortere klinkergeluiden, bijvoorbeeld de ‘a’ in het woord ‘bath’ wordt uitgesproken als de ‘a’ in het woord ‘fat’. "

Als het je interesseert, lees dan ook deze link:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Engels
en klik vooral even door op de links onderin over
Jenglish, Tinglish, Singlish.