Citaat uit de bron: Een medaille lijkt op een munt. Lang geleden al werden munten aangeduid als plak – met name in Vlaanderen. Dat woord hebben de Spanjaarden mee de Pyreneeën overgenomen. Het Spaanse placa (een vroegere munt) betekent nu onder meer: (metalen) plaatje, naambord, nummerbord, net als in het Vlaams. Misschien is het Franse plaque (plaatje, ridderorde, ook plek op de huid) eveneens uit Vlaanderen overgenomen. Op onze beurt importeerden we uit Frankrijk de plaquette: een wat grotere medaille.

Maar toch kan plak = medaille op een andere manier ontstaan zijn. Zo'n (Olympische) medaille lijkt op een plakje worst – en daar had het volk dat de taal maakt meer verstand van dan van Vlaamse nummerplaten of plaquettes – lijkt me. In het Limburgs heet een plak worst: ein sjief – schijf. Zo hadden we medailles ook kunnen noemen, en denk dan aan de schijven van de sjoelbak, die meer op medailles lijken dan plakken worst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
WimNobel
11 jaar geleden
Vroeger werd in Amsterdam een munt van 2½ cent een plak genoemd.