Ik zou de oorsprong in de bijbel zoeken. Jezus noemde zichzelf herder van de schapen, Schapen zijn dus al heel lang de beesten die niet zelfstandig konden zijn, waarvoor gezorgd moet worden. Het verband met een mens die wat hulpeloos is, is dan al gauw gelegd
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een schaap is door het fokken op een zware vacht en evt. wegfokken van hoorns een kwetsbaar dier geworden; het kan door zijn zware vacht niet hard rennen en heeft geen hoorns om zich te verdedigen. Het schaap is dus volledig aan herder of boer en evt. waakhonden overgeleverd om niet door een wolf of een hond te worden doodgebeten.
Het lijkt me dat de kwetsbaarheid van het schaap de reden is dat men mensen in een benarde positie met een schaap ging vergelijken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een arm schaap is een schaap alleen in de wei. De uitdrukking arm schaap voor een kind dat medelijden opwekt, werd vermoedelijk ontleend aan de Bijbel (Jes. 53:7). Daarin is ook sprake van afgedwaalde, dolende of verloren schapen.