waarvan komt het woord "kom" in "bebouwde kom"?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
2.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat een goeie vraag!

Het beste antwoord

Vroeger bestond het woord komdorp. Dit was een type dorp dat opgezet was rond een kruising van wegen. In het nieuw-Nederlands van de 19e eeuw ontstond de term 'bebouwde kom' in overheidsstukken en wetteksten als definitie. Het woord kom zal dus afkomstig zijn van de betekenis in het begrip komdorp (dit is iig aannemelijk te maken.) Deze betekenis is weer terug te voeren op het woord 'kuip', dat in het vroeg-middelnederlands voorkomt in de betekenis van 'stedelijke bebouwing' en voor het eerst in een geschrift uit de 13e eeuw voorkomt. Het woord werd toen geschreven als 'cupe'. Conclusie: Het woord 'kom' in 'bebouwde kom' stamt af van 'kuip'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Kom in de betekenis van 'bebouwd gebied van een dorp of stad' heeft een onzekere herkomst. Waarschijnlijk stamt het van een niet-Indo-Europees leenwoord. In het Oud-Engels was het woord cumb: schaal, vallei. De betekenis vallei van dat woord is vermoedelijk ontleend aan het Welsh: cwm.

De algemene betekenis van het woord kom is ‘schaal’. Naar analogie van de vorm heeft het andere betekenissen gekregen, zoals ‘laagte of uitholling in het aardoppervlak’ en ‘gewrichtsholte’ (je arm uit de kom getrokken). Als topografische term was kom het centrale dorpsplein met de daaromheen gelegen bebouwing; dit groeide uit tot het wettelijke begrip bebouwde kom ‘het bebouwde gebied van een gemeente’.
Amadea
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Er wordt gevraagd waar het woord "kom" vandaan komt. Het zou kunnen dat dit van het Welshe woord "cwm" afstamt. Dat heeft dus alleszins met de vraag te maken!