Waarom worden achternamen in België vaak aan elkaar geschreven?

Zoals bijvoorbeeld in Vandenbroucke, de bekende oud-beroepswielrenner. Hier in Nederland zouden we dat spellen als Van den Broucke. Vanwaar dit verschil?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
4.8K

Het beste antwoord

De spelling van de achternamen zijn in belgie in 1795 vastgesteld door de Fransen. In Nederland gebeurde dat pas in 1811. In Nederland was intussen een andere spelling ingevoerd (spellingsregels van Siegenbeek). Hierdoor zijn dus de verschillen ontstaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nederlandse familienamen zijn jonger dan Vlaamse. Het waren de Fransen die de Belgen in 1795 hebben verplicht om hun namen te registreren. In Nederland voerden zij die verplichting pas door in 1811. Dat lijkt geen groot verschil, maar in 1804 was de spelling–Siegenbeek ingevoerd. De Vlaamse namen zijn daardoor ouderwets gespeld en zitten vol met ae, ckx, uy en dergelijke. De Nederlandse namen werden in een nieuwere spelling geregistreerd. De heer Claes heet in Nederland Klaas.

De herkenbaarheid van Nederlandse achternamen komt ook doordat ze kort en krachtig zijn, terwijl de Vlamingen er vaak lidwoorden aanhangen of ze verbuigen. Wie in Nederland Ketel heet, die heet in België Vandeketel of Ketels. En zelfs binnen Vlaanderen is er verschil: in het westen heten ze De Bakker en Desmedt, in Limburg Bekkers en Smets.
Amadea