Waarom is geduld volgens het spreekwoord een 'schone zaak'?

En waarom is het dan zo moeilijk op te brengen voor sommige mensen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
15.7K

Het beste antwoord

Geduld is een schone zaak betekend volgens mij dat het een goede eigenschap is. En dat is vaak ook waar.
Het is dan wel een eigenschap die de een heeft van nature en de ander niet,gelukkig is het wel aan te leren
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ha, die Meander;

Je draait de zaken om; juist omdat het zo moeilijk is op te brengen wordt het als een schone zaak ervaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is iets te zeggen voor het antwoord van Hansv. maar ik houd het er toch op dat 'haastige spoed' zelden goed is.
In de moderne maatschappij krijgt men veel dingen binnen de kortste keren aangeleverd, zoals informatie via het internet. en daardoor worden mensen alleen maar nog ongeduldiger.
Over de betere antwoorden moet men vaak echter een nachtje slapen of meer mensen raadplegen en de beste raadgevers laten zich vaak niet snel bereiken (hebben er een hekel aan gemaild of gebeld te worden).
Maar ook voor de snelle communicatie bestond was men vaak ongeduldig, je moet soms simpelweg wachten tot iemand zijn bedoelingen verraadt o.i.d. en mensen willen zeker als ze kwaad zijn onmiddellijk actie ondernemen.
'Schoon' wordt in deze zin dan ook als elegant bedoeld en elegante antwoorden hebben vaak tijd nodig, zoals een cake tijd nodig heeft om te rijzen, om echt tot een goed resultaat te leiden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan het mis hebben maar ik ken dit spreekwoord als geduld is een schone deugd.!

Mijn idee hierover is: dat je met geduld hebben meer en vaker succes hebt.
En dat de persoon die geduld als eigenschap heeft daardoor meer voor elkaar kan krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De meeste mensen hebben altijd tijd tekort. Omdat de klok gewoon doortikt en ze voelen dat ze niet alles kunnen doen dat ze gepland hadden wordt er afgeraffeld.
Daardoor hebben ze al geen geduld om iets anders te doen of om het met aandacht te doen. Heb jij ook niet liever iemand tegenover je die geduldig iets uitlegt en die geduldig naar je luistert als je een probleem hebt?Lukken dingen niet beter als je ze rustig uitvoert en erbij nadenkt?
Daarom noemen ze het een "schone zaak". Veel mensen hebben hier moeite mee omdat ze altijd onder tijddruk staan, teveel hooi op hun vork nemen, snel klaar willen zijn en niets lang leuk/ uitdagend vinden.
amc
14 jaar geleden
Het is goed om geduldig te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geduld is een schone zaak omdat je met geduld veel meer kan bereiken. Tegenwoordig wil iedereen alles maar snel. Snelle resultaten, direct antwoord, direct iets willen hebben wat je ziet.
Maar soms is het resultaat zoveel beter, mooier, overweldigender als je er wat langer op hebt moeten wachten.

Het is moeilijk op te brengen voor sommige mensen omdat ze meegaan in de hectiek van deze maatschappij. Iets moet nu gebeuren, nu af zijn, nu in bezit zijn..... Mensen zijn veel te bang om achter te blijven bij de rest.