Waarom schrijf je bijv. Kelten en Koerden en Eskimo's met een hoofdletter, maar indianen met een kleine letter?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
2.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat en wie zouden dan indianen zijn, volgens jou?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wat denk je? arapaho, sioux etc
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar die zijn juist wel weer met een hoofdletter, dus Arapaho en Sioux. ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
idd

Antwoorden (2)

En indianen is een overkoepelende term voor bepaalde etnische groepen, en geen naam van een volk.

Dat staat in de leidraad bij de Woordenlijst Nederlandse taal Paragraaf 16.3 benamingen van plaatsen, windstreken, talen, volkeren

regel 16.J
(1) De naam voor een bevolkingsgroep of een lid daarvan schrijven we met een hoofdletter als hij is afgeleid van een aardrijkskundige naam of als het om een specifiek volk gaat.
(2) Een overkoepelende term voor etnische groepen schrijven we met een kleine letter.
(3) Als de benaming gebaseerd is op een (geloofs)overtuiging, schrijven we geen hoofdletter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ah inderdaad. ik dacht al zoiets. nu weet ik waarom ;)
Indianen is een verzamelnaam
voor alle volkeren die oorspronkelijk in Noord en Zuid Amerika wonen. Dit slaat dus niet op een specifiek volk. Daarom schrijven we Apaches en indianen.