Is het 'een luchtballon vliegt' of 'een luchtballon vaart' ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
11K

Antwoorden (12)

Hahaha, die is leuk

Een luchtballon vliegt gok ik. Ookal zijn het ballonvaarders. Maar dat zal komen doordat je daar in een mandje zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De beoefenaar zelf vaart, maar zij die er geenn verstand van hebben zeggen dat hij vliegt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een luchtballon vaart.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vaart. Vraag me niet waarom maar het is echt altijd een ballonvaart, en nooit een ballonvlucht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan ook zijn dat dit 106.000 mensen zijn die ook niet weten dat het ballonvaart moet zijn ;-)
Geen van tweeën, hij zweeft....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Váren dus, ' vliegen' is heel erg fout in de ballonnenwereld, een ballon vaart en de piloot - dat wel - is een ballonvaarder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een luchtballon vaart. Een prof is een ballonvaarder, geen ballonvlieger.. Ook geen ballonzwever trouwens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Momenteel doet ie geen van beide,veel te koud! Maar degene die zich in zo'n toestel bevindt heet een ballonvaarder ,dus zal het varen heten!

Toegevoegd na 1 minuut:
Het kan ook nog een een keer zweven zijn,maar dat klinkt weer zo spiritueel,zo zweverig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is net als de zeppelin formeel een 'luchtschip', en schepen varen in (of onder) water en lucht......

Goede vaart!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Jessie;

Om te kunnen zweven of vliegen heb je vleugels, thermiek en/of misschien ook nog voortstuwing nodig en dat is bij een luchtballon niet het geval. Het begrip varen is dus misschien inderdaad de beste omschrijving. Misschien dat ballonvaarders daarom ook zo heten? Alhoewel het dan logischerwijs eigenlijk drijven of dobberen zou moeten heten, want varen impliceert ook min of meer gerichte voortstuwing en besturing.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een luchtballon vliegt.

Wil je mee met die luchtballon dan maak je een ballonvaart.

Hetzelfde als een maanmannetje vliegt naar de maan maar hij maakt een ruimtevaart.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Luchtballonnen VAREN. Dat is de officiele benaming.
Zweven of vliegen is onzin.