Nee, alleen als je zou zeggen: "Mijn twee biologische ouders".

Ouders zijn er in veel soorten, je hebt biologische ouders, stiefouders, verzorgende ouders, adoptieouders, homo-ouders etc.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juistenem!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat zeg ik toch andriessen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1.
Wel zou je kunnen discussiëren over of het niet mogelijk is om 3 biologische ouders te hebben. Het komt namelijk wel voor dat een kind 'gemaakt' is van sperma en eicel van de wensouders, maar opgroeit in de buik van een draagmoeder.
Wettelijk zal alleen de moeder van wie de eicel is biologische moeder genoemd worden, maar biologisch gezien is het misschien wat minder duidelijk.
Ik weet niet wat de officiële biologische definitie is van biologische ouder, maar volgens wikipedia is het "een organisme dat met het eigen lichaam een rol heeft gespeeld in het doen ontstaan en/of het grootbrengen van een ander organisme". Met die definitie zou de draagmoeder ook wel biologische moeder genoemd kunnen worden, omdat haar lichaam immers een onmisbare rol heeft gespeeld in de ontwikkeling van zaadcel en eitje tot baby, zonder haar lichaam kan die ontwikkeling niet plaatsvinden; omdat ze fysiek echt verbonden is met de embryo via de navelstreng, voor zijn ontwikkeling zorgt via de voeding die zij zelf eet, etc.
Maar goed, dat gaat misschien wat ver ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou juist niet. Wettelijk is de draagmoeder de moeder (dat is dus ook heel vervelend bij draagmoeders en de gang van zaken erna) maar het is nog steeds niet de biologische moeder als een ander de eicel heeft gedoneerd. Het is heel sympel: je bent de biologische ouder als JIJ je genen hebt doorgegeven.

Andere antwoorden (2)

Nee want je kan stiefouders hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe gaat dat bij homoparen dan, als de niet biologische verbonden van de twee een kind aaneemt. Blijft dat een stief ouder?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat bedoel je, menno? Dat 1 van de 2 vaders dan een stiefouder zou zijn?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@menno, dát vind ik nou een goeie vraag!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bijv 2 vrouwen krijgen kind door een bevriende man te vragen om zij sperma daarvoor te doneren wetende dat het na geboorte gelijk door de niet biologische vrouw word aangenomen als haar kind. Met goedkeuring van de man.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vreemd dat dit antwoord zoveel minnen en weinig plussen krijgt, en het derde antwoord zoveel plussen en geen minnen, terwijl het ongeveer op hetzelfde neerkomt. Die andere is wat duidelijker verwoord en wat uitgebreider, maar in principe komt het op hetzelfde neer. Een + van mij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt :)
Indien je jouw eigen vader én moeder bedoelt is dit wel taalkundig fout indien e dit aangeeft met 'mijn twee ouders. Je zou dan moeten zeggen 'mijn beide ouders.
Het is echter geen pleonasme want je kunt ook nog een paar andere ouders hebben. (stiefouders+biologische ouders bijv)

Enkele voorbeelden van een pleonasme;
Een witte schimmel,
Een ronde cirkel,
Bevroren ijs.
amc